[Sementara politikus
dan pemerintah galak meniupkan api perkauman dan sengketa, sekumpulan penulis
kaum India berusaha memupuk perpaduan bangsa.]
Suatu hakikat yang boleh dipertikaikan
tetapi tidak boleh dinafikan adalah bahawa kebanyakan aktiviti bahasa, sastera,
seni dan budaya di negara ini masih dikendalikan mengikut pembahagian kaum.
Bersama-sama “kaum” itu pula muncul pembahagian berteraskan agama, bahasa dan
politik.
Walaupun sejak April 2009 pelbagai aktiviti
dikendalikan di bawah slogan muluk “1Malaysia”, rata-rata masih tidak
berjiwa Malaysia atau bersifat inklusif. Kehadiran kelompok/wakil dari kaum
tertentu hanyalah sebagai tempelan serta sekadar memenuhi syarat dan formula “Melayu + Cina + India = 1Malaysia”.
Adalah tidak adil untuk menyalahkan
kerajaan persekutuan dalam hal ini kerana amalan seperti itu sudah
mendarah-daging dan menjadi kebiasaan/lumrah dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) sejak lebih 55
tahun dahulu. Maka, apa yang mampu dilakukan golongan berkenaan hanyalah
meneruskan tradisi.
Mujurlah dalam kalangan masyarakat pelbagai
kaum, agama dan bahasa pula, wujud minat untuk saling berinteraksi, saling
mengenali, saling memahami serta menerima kepelbagaian dan perbezaan yang
wujud.
Perkara-perkara ini juga secara tidak
langsung menjadi antara aspek yang diambil perhatian apabila Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
diasaskan oleh sekumpulan penulis/peminat bahasa dan sastera kebangsaan pada 22
Ogos 1999.
Slogan “Bahasa Malaysia, Bangsa Malaysia” yang
menjadi pegangan dan panduan Kavyan adalah penting bagi menunjukkan bahawa
aktiviti bahasa, sastera, seni dan budaya dikendalikan dalam Bahasa Malaysia
supaya boleh melibatkan penyertaan Bangsa Malaysia tanpa mengira kaum dan
agama.
Suatu perkara yang mungkin sengaja mahu
dipersoalkan oleh puak tertentu adalah mengapa jawatankuasa Kavyan hanya
terdiri daripada individu kaum India. Untuk makluman, Kavyan
dizahirkan secara khusus untuk menonjolkan peranan, sumbangan serta penglibatan
kaum India dalam sastera Bahasa Malaysia secara jelas.
Walau bagaimanapun, seperti diketahui umum,
sejak awal penubuhan, kesemua aktiviti Kavyan terbuka kepada umum tanpa batas
kaum dan agama. Sesiapa yang pernah menyertai acara anjuran Kavyan pasti
menyedari hakikat ini.
Dalam perkembangan politik semasa, aspek
perkauman semakin hangat diungkitkan oleh para pemimpin BN. Apa yang
menyedihkan adalah bahawa Presiden BN sendiri yang sebelum ini “bersembunyi” di
belakang topeng “1Malaysia” telah menunjukkan wajah sebenarnya menerusi
kenyataan “tsunami Cina” berikutan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU).
Saya masih optimis bahawa politik
perkauman, parti-parti politik berasaskan kaum
serta jiwa perkauman yang mendarah-daging dalam diri politikus tidak akan
menular kepada masyarakat awam.
Peserta bertukar cerita tentang budaya dan amalan
Pada masa sama, realiti yang mungkin juga
sudah diketahui umum adalah bahawa ada juga persatuan berkaitan penulisan yang
sudah diserapi politik perkauman serta budaya rasis, ultra kiasu dan
etnosentrik. Tidak mustahil bahawa itulah “wajah sebenar” yang cuba
disembunyikan tetapi akhirnya diketahui umum sejak awal 2011.
Mungkin masing-masih mahu menjaga periuk
nasi sendiri serta sanggup melakukan apa sahaja – termasuk menjual maruah,
integriti dan perjuangan sastera – asalkan terus mendapat bantuan dana daripada
pihak tertentu yang mengamalkan politik “pecah dan perintah” untuk terus
berkuasa.
Mujurlah Kavyan tidak pernah (dan tidak
akan) terpengaruh dengan budaya sedemikian. Hal ini mungkin disebabkan Kavyan
hanya sebuah kumpulan kecil yang tidak berorentasikan keuntungan kewangan atau
perebutan jawatan. Sebaliknya Kavyan mahu menyemarakkan aktiviti bahasa,
sastera, seni dan budaya dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum.
Namun, sama ada disedari atau tidak, ada
usaha berterusan oleh pihak tertentu yang cuba melabel Kavyan sebagai kumpulan
yang mengamalkan perkauman serta menyebarkan agama Hindu. Lebih
memalukan apabila penulis tertentu yang disegani turut membuktikan jiwa
perkauman dan ultra kiasu dengan menyebarkan fitnah mengenai Kavyan.
Hazayani
Zakaria yang berasal dari Dungun, Terengganu antara
lain pernah menyertaan bengkel penulisan cerpen dan acara baca cerpen anjuran
Kavyan. Katanya, dia tidak menghadapi sebarang masalah sama ada sebelum,
sewaktu atau selepas menyertai kedua-dua program berkenaan.
“Saya tidak nampak sebarang usaha
mewujudkan prejudis perkauman sewaktu berprogram. Penganjur mahupun peserta
tidak pernah sesekali memperlekeh mana-mana kaum. Sebaliknya kami banyak
bertukar cerita mengenai budaya dan amalan kaum masing-masing memandangkan
peserta terdiri daripada pelbagai kaum.
“Apa yang menarik juga, kami menggunakan
Bahasa Malaysia yang betul sepanjang program. Bilangan rakan saya daripada kaum
India dan Cina juga bertambah selepas menyertai program Kavyan. Kami saling
berhubung sehingga sekarang,” kata wartawan itu yang tinggal di Segambut, Kuala
Lumpur.
Jeeva
Kasthuri Anamalay adalah seorang ibu yang sanggup
datang dari Sungai Petani, Kedah untuk menyertai beberapa aktiviti anjuran
Kavyan di Shah Alam dan Kuala Lumpur. Jika aktiviti adalah sesuai bagi
kanak-kanak, anak-anaknya turut dibawa bersama.
Walaupun aktiviti berunsurkan bahasa dan
sastera mungkin kurang menarik perhatian masyarakat – khususnya golongan muda –
Kasthuri tetap sedar akan kepentingannya.
“Bahasa adalah alat yang menjadi penghubung
agar wujud kerjasama antara satu sama lain, tanpa mengira batas kaum, etnik,
agama dan kepercayaan. Itulah antara keinsimewaan dan keunikan yang saya
perhatikan dalam aktiviti anjuran Kavyan,” kata guru swasta sepenuh masa itu.
Acara “Baca Cerpen Kavyan” pada tahun 2003
menampilkan pembacaan 384 cerpen Bahasa Malaysia secara berterusan oleh 166
peserta pelbagai kaum dalam masa 96 jam 32 minit. Sejak itu, siri baca cerpen
dianjurkan di seluruh negara bagi menyemarakkan minat terhadap sastera, bahasa
dan pembacaan dalam kalangan masyarakat.
Aktiviti Kavyan di Pesta Buku Selangor
Antara penulis yang pernah “diraikan”
menerusi acara baca cerpen/novel anjuran Kavyan ialah Datuk A Samad Said, Dr Anwar Ridhwan, Kamariah
Kamarudin, S M Zakir, Nisah Haron, Anis dan Salina Ibrahim.
Terkini, acara “Bakat Bahasa Kanak-kanak Selangor” dan
“Baca Cerpen Kavyan” akan dianjurkan
sempena Pesta Buku Selangor di Pusat Konvensyen
Shah Alam (SACC) pada 24 Mei – 3 Jun 2013. Aktiviti lain yang dirancang oleh
Kavyan adalah “Dialog Penulis di Pesta Buku” dan “Suara Anak Muda Selangor”.
Walaupun Kavyan diterajui oleh jawatankuasa
daripada kalangan kaum India, sebenarnya rakan-rakan pelbagai kaum terlibat
dalam menjayakan kesemua aktiviti. Dialog penulis pada 31 Mei misalnya,
menampilkan Faisal Tehrani, Roslan Jomel, Kamariah Kamarudin dan Khairulnizam
Bakeri.
Program “Suara Anak Muda Selangor” pula
akan dijayakan dengan kerjasama Teach for the Needs (TFTN) dan Buku Jalanan Shah
Alam. Amalan bekerjasama dengan pelbagai pihak dan pertubuhan berasaskan
bahasa, sastera, seni dan budaya – tanpa mengambil kira kaum dan agama – sudah
menjadi budaya Kavyan sejak dahulu. Kavyan meraikan kepelbagaian dan kerjasama
semua pihak.
Agak menarik untuk diperhatikan bahawa
setelah sekian lama dimomokkan oleh BN dengan tarikh “13 Mei” (1969), kini
rakyat pelbagai kaum bersatu untuk menyambut tarikh berkenaan sebagai Hari
Perpaduan. Perkara ini menjadi kenyataan berikutan rakyat sudah menolak politik
perkauman dan tidak mahu ditakutkan dengan sentimen perkauman yang tidak
menguntungkan sesiapa.
Kavyan turut menjalankan program “Konvoi Rumah Ibadat” bagi memupuk
perpaduan merentas kaum/agama sejak 2010. Bersama-sama Hidayah Centre dan
Pertubuhan Ikram Negeri Sembilan, program sama dilaksanakan dengan penuh jaya
di Seremban pada 17 Februari 2013.
Salah seorang rakan yang menyertai program
berkenaan ialah Shahrul Nizam Abd Hamid,
pegawai sumber manusia di Panasonic AVC Networks Kuala Lumpur Malaysia Sdn Bhd.
Beliau turut terlibat dalam siri baca cerpen dan majlis pelancaran kumpulan cerpen Kisah dari Siru Kambam pada 10 Mac
lalu.
“Pengalaman bercampur-gaul dan duduk
berbincang dengan peserta pelbagai kaum semasa aktiviti Kavyan secara langsung
memberikan peluang untuk mendekati dan memahami asas perpaduan. Semasa konvoi
ke rumah-rumah ibadat misalnya, saya berpeluang untuk bertanya secara langsung
tentang kemusykilan yang timbul tentang adat dan kepercayaan agama lain,” kata
pemuda itu yang berasal dari Gunung Keriang, Alor Setar, Kedah.
Shahrul juga mengakui bahawa aktiviti
Kavyan yang melibatkan penyertaan pelbagai kaum dan agama secara tidak langsung
membantunya menangkis pemahaman negatif tentang budaya kaum lain.
“Kavyan bukan hanya bergerak sebagai sebuah
kumpulan penulis tetapi juga bertindak sebagai penghubung antara budaya dan
agama. Kavyan merapatkan jurang perpaduan kaum. Saya perhatikan bahawa semangat
perpaduan semakin terhakis dalam kalangan masyarakat dek ledakan api perkauman
yang ditiup segelintir politikus demi keuntungan politik sempit mereka,” tegas
Shahrul yang akan menjadi pengacara “Baca Cerpen Kavyan” di SACC pada 26 Mei
nanti.
[Maklumat
lanjut mengenai aktiviti Kavyan boleh dirujuk di www.kavyan.blogspot.com … Makalah ini
ditulis pada 17 Mei 2013 dan disiarkan di Roketkini pada 19 Mei 2013. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]