Di Malaysia, kumpulan minoriti masih
menjadi mangsa penindasan, kezaliman, diskriminasi, ketidakadilan dan
penipuan.
Saya sengaja – dan dengan penuh sedar –
memulakan tulisan dengan menyatakan realiti di atas supaya pendirian saya
adalah amat jelas sejak awal. Tidak perlulah sesiapa mencari-cari dan
tercari-cari apa yang mahu saya tekankan dan dedahkan menerusi tulisan saya.
Hakikat yang amat menarik untuk
diperhatikan adalah bahawa kumpulan minoriti biasanya dilindungi dan diberikan
pelbagai keistimewaan. Malah, undang-undang dan peraturan dibuat ke arah itu.
Bagaimanapun, hal sama tidak berlaku di negara tercinta ini; sekurang-kurangnya
sejak 1957.
Salah satu isu yang sering disuarakan
adalah mengenai kumpulan minoriti India yang lahir di negara ini dan tidak
memiliki mana-mana kewarganegaraan lain. Walau bagaimanapun, mereka masih
dinafikan hak mendapatkan dokumen pengenalan diri. Sebagai minoriti,
mereka bagaikan tidak ada pilihan lain selain menanti pihak tertentu “membaling
tulang” dari semasa ke semasa; khususnya menjelang pilihan raya.
Pandangan, contoh dan hujah yang saya
kemukakan adalah berdasarkan pengalaman serta pemerhatian saya sendiri terhadap
apa yang berlaku di depan mata melibatkan golongan minoriti.
Bercakap mengenai “minoriti”,
perkara-perkara yang mahu saya bincangkan bukan semata-mata merujuk pada
“kumpulan kecil” berdasarkan kaum dan agama. Sebaliknya turut merujuk pada pendirian
politik, ideologi, mazhab, sosial, bahasa, seksualiti dan pelbagai lagi
kedudukan yang menjadikan kelompok itu hilang peluang untuk bersuara; selain
ditindas golongan majoriti yang berkuasa.
Sebagai contoh, ada sebuah kuil di kawasan
perumahan saya. Kedudukannya di tepi jalan utama berdekatan sebuah bulatan.
Setiap tahun, pada tarikh upacara keagamaan, ramai yang terpaksa meletakkan
kereta di sepanjang jalan raya itu untuk ke kuil. Dalam kejadian sebelum tahun
2008 – sebelum Kerajaan Negeri Selangor diubah oleh Rakyat menggunakan kuasa
undi – pihak berkuasa tempatan akan mengeluarkan saman kepada pemilik kenderaan
terbabit.
Bagaimanapun, sepanjang bulan Ramadan,
bazar diadakan di lokasi bertentangan kuil berkenaan. Orang ramai bebas
meletakkan kenderaan sesuka hati di mana-mana dengan alasan mahu ke Bazar
Ramadan. Pihak berkuasa tempatan tidak pernah mengeluarkan saman kerana
perbuatan itu melibatkan golongan majoriti.
Penulis
Interlok jadi minoriti
Apa yang berlaku dalam contoh di atas pasti
membuatkan golongan minoriti (penganut agama Hindu) marah dan kecewa dengan
sikap yang ditunjukkan pihak berkuasa.
Mahatma Gandhi
menegaskan bahawa “even if you are a
minority of one, the truth is the truth” – kebenaran tetap kebenaran
walaupun kumpulan minoriti itu hanya terdiri daripada seorang individu.
Hal ini segera mengingatkan saya kepada isu
novel Interlok: Edisi Murid yang menimbulkan
kontroversi mulai akhir 2010 apabila dijadikan teks Komponen Sastera Dalam Mata
Pelajaran Bahasa Malaysia (Komsas). Kehangatan kontroversi membuatkan
masyarakat kurang mengetahui keseluruhan cerita.
Misalnya, sebagai menghormati dan akur pada
bantahan yang dikemukakan masyarakat India (minoriti), Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain (Pak Lah) selaku
pengarang asal novel berkenaan (1968) bersetuju supaya istilah-istilah yang
menyentuh sensitiviti kaum India (minoriti) dibuang daripada novel edisi murid
(2010).
Perkara ini dinyatakan sendiri kepada saya
oleh isteri beliau, Datin Siti Saroja. Bagaimanapun, ada
pula kumpulan tertentu (majoriti) yang tampil meminta (mendesak) supaya surat
izin itu “ditiadakan” dan novel Interlok:
Edisi Murid tetap digunakan di sekolah tanpa sebarang pindaan.
Maka, Pak Lah yang tidak bersalah terpaksa
menjadi minoriti yang ditindas, dizalimi, didiskriminasi, ditipu dan
diperalatkan oleh pihak tertentu demi kepentingan peribadi dan apa yang
dikatakan “hak kumpulan majoriti”.
Usaha menjatuhkan maruah Pak Lah juga
dilakukan pihak tertentu menerusi tindakan menggunakan pelekat – “pelekat ajaib” – bagi melakukan pindaan
pada novel berkenaan. Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) tetap dengan
pendirian tegas walaupun selepas kesemua anggota Panel Bebas Meminda Novel Interlok
memilih untuk menjadi minoriti dan berdiam diri serta akur pada apa sahaja
tindakan pemerintah (majoriti).
Minoriti
yang suka ditindas
Seorang lagi penulis kaum India sentiasa
menjadi minoriti yang dipersenda dan diperlakukan sesuka hati oleh kelompok
majoriti. Oleh kerana dia menulis dalam bahasa Melayu dan sering menulis karya
bertema agama Islam, maka selalu sahaja pada majlis-majlis rasmi, orang akan
meminta (mendesak) dia dan suaminya “masuklah Islam cepat-cepat”. Saya
perhatikan bahawa dia hanya mampu berdiam diri dan tersengih kerana menganggap
dirinya minoriti yang tidak boleh melawan asakan majoriti yang menentukan masa
depannya.
Individu yang sama juga pernah membenarkan
dirinya (minoriti) dipergunakan sebuah pertubuhan (majoriti) untuk menjadi
perisik bagi mengetahui pendirian Kavyan (di mana saya menjadi presiden) dalam
isu kontroversi novel Interlok: Edisi
Murid. Individu itu sendiri yang kemudian membuat pengakuan kepada saya berhubung
perkara ini.
Pada masa sama, katanya, oleh kerana dia
hanya minoriti (minority of one),
maka dia tidak dibenarkan oleh presiden pertubuhan itu untuk menyatakan
pendiriannya mengenai novel Interlok:
Edisi Murid pada sebuah forum yang dianjurkan oleh pertubuhan itu.
Seorang lagi minoriti (minority of one) yang merupakan seorang pensyarah pula cuba meraih
tempat dalam kalangan majoriti dengan menyebarkan fitnah mengenai Kavyan kepada para editor
di sebuah penerbitan. Kononnya karya para ahli Kavyan perlu diboikot oleh
penerbit berkenaan kerana Kavyan (minoriti) bersikap anti-Melayu serta berani
melawan menteri (majoriti) dan pertubuhan pengarang (majoriti) dalam isu Interlok: Edisi Murid.
Minoriti
perlu bersuara
Sementara ada minoriti yang sanggup
menggadai maruah demi seketul tulang, ada pula minoriti – sama ada minority of one atau minority of many – yang terpaksa
menggadai nyawa demi mempertahankan hak dan maruah.
Sekadar contoh terdekat adalah asakan demi
asakan yang dilakukan pihak tertentu dan juak-juaknya terhadap golongan
minoriti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT). Pada tahun lalu,
program Seksualiti Merdeka difitnah sebagai
pesta seks bebas. Pihak tertentu (majoriti) menggunakan hampir semua media arus
perdana untuk melakukan penindasan, kezaliman, diskriminasi, ketidakadilan dan
penipuan terhadap minoriti LGBT.
Dalam agama Hindu, terdapat enam mazhab
yang saling menghormati dan saling melengkapi. Hal yang berbeza pula saya
perhatikan dalam kalangan penganut agama Islam di Malaysia – dan hanya di
Malaysia. Tidak sekadar sewenang-wenangnya menuduh orang “Bukan Islam” sebagai
kafir, ada pula kumpulan majoriti tertentu yang melakukan penindasan terhadap
penganut mazhab selain mazhab yang mereka anuti.
Akibatnya, kumpulan minoriti yang menganuti
mazhab lain dilabel sebagai pengikut ajaran sesat dan dihina sesuka hati.
Selalunya pada tahap yang amat bertentangan dengan ajaran sebenar dalam agama
Islam itu sendiri. Ternyata, untuk kumpulan majoriti tertentu di negara bertuah
ini terus berkuasa, kumpulan minoriti perlu ditindas dengan apa cara sekali
pun. Atau demikianlah kepercayaan dan amalan mereka.
Seorang penulis dan seorang pensyarah (minority of one each) yang saya jadikan
contoh di atas tidak perlu menghayati kata-kata Mahatma Gandhi. Mereka adalah
golongan minoriti tanpa maruah yang sanggup melakukan apa sahaja untuk menjadi
hamba kepada golongan majoriti – serta mahu terus menjadi mangsa penindasan,
kezaliman, diskriminasi, ketidakadilan dan penipuan.
Sebaliknya, golongan minoriti yang
bermaruah memerlukan ruang untuk bersuara. Ruang untuk
berdialog demi mencari penjernihan minda. Biarlah saya menggunakan ruangan ini
untuk memberi peluang kepada mereka. Kerana saya juga sebahagian daripada
golongan yang dilabel sebagai “minoriti” di negara bertuah ini.
[Makalah
ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB pada 16 September 2012 dan disiarkan di Projek Dialog pada 18 September 2012. © Uthaya Sankar SB 2012.]