22 Sept 2011

Lagi Isu Royalti: Komen Anda Diperlukan

Pada 20 September 2011, saya menyatakan pada ruangan status Facebook bahawa khabarnya sebuah syarikat mengambil cerpen-cerpen dari majalah/akhbar terbitannya dan membuat antologi (buku). Tiada surat izin penulis dan tiada bayaran royalti. (Sila klik foto untuk besarkan.)

Untuk berlaku adil, saya juga mengirim e-mel pada tarikh sama kepada penerbit berkenaan dan meminta reaksi. Saya bercadang menulis suatu artikel mengenai isu ini kerana ia melibatkan soal hak cipta, hak penerbitan dan hak royalti/honorarium serta menyentuh Akta Hak Cipta.


Wakil syarikat berkenaan menghubungi saya pada 21 September 2011 dan memberikan alasan bahawa setiap karya yang tersiar di akhbar/majalah terbitan syarikat itu menjadi milik syarikat. Maka, pihaknya berhak menerbitkan semula karya-karya itu dalam bentuk antologi (buku) tanpa perlu meminta izin penulis dan tanpa perlu membayar royalti/honorarium.


Apa pendapat anda sebagai seorang individu yang terlibat dalam dunia penerbitan dan dunia penulisan? Atau sebagai seorang individu yang gemar membaca buku?


Saya mengharapkan reaksi daripada anda untuk memantapkan artikel yang mahu ditulis. Saya akan menulis artikel berkenaan pada pagi 24 September 2011 (Sabtu). Maka, sebaik-baiknya komen/reaksi dikemukakan sebelum jam 9:00 pagi, 24 September 2011.


Komen/reaksi anda perlulah ditulis pada Facebook saya (di mana pautan ini dipaparkan) atau e-mel ke uthayasb@yahoo.com.my dengan menyertakan nama anda.


Komen/reaksi/pandangan yang bernas akan dipetik dalam artikel yang dijangka disiarkan pada 26 September 2011. Komen tidak perlu melebihi 50 patah perkataan.