30 Apr 2011

Kebangkitan Pengarang Lelaki Seksi

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2011 sedang berlangsung sekarang [22 April - 1 Mei 2011]. Sekiranya anda peminat novel Melayu, maka anda akan berpeluang menambah koleksi novel popular menerusi kunjungan ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Malah, ‘rungutan’ kecil yang sudah kedengaran dalam kalangan peminat novel Melayu adalah bahawa terdapat terlalu banyak pilihan sehingga mereka tidak tahu buku mana yang patut dibeli berikutan faktor kekangan kewangan.


Di sisi lain, kebanyakan penulis yang ‘meletup’ dan menyinar dalam penghasilan novel-novel popular Melayu adalah pengarang wanita. Lihat sahaja senarai penulis popular yang lahir dan terus-menerus menyinar menerusi Alaf 21, misalnya, untuk menyedari hakikat ini.


Ironinya, dalam bidang penulisan karya sastera kebangsaan, pengarang lelaki lebih menonjol dan dikenali. Satu ‘tuduhan’ yang sering dilemparkan adalah bahawa pengarang wanita selalu ‘berhenti menulis’ selepas berumah tangga.


Kalau kita perhatikan senarai penerima Anugerah Sastera Negara yang membawa kepada gelaran Sasterawan Negara (SN), kesemua sepuluh SN kebanggaan kita adalah pengarang lelaki. Malah, terdapat tanda-tanda (penanda dan petanda) bahawa SN ke-11 juga seorang pengarang lelaki.


Berbalik kepada pengarang karya (novel) popular, bidang yang menjanjikan pulangan yang lumayan itu pula didominasi penulis wanita; yang belum berkahwin dan yang sudah berumah tangga tetapi tidak menjadikan ‘status’ itu sebagai alasan tidak mampu menghasilkan novel yang tebal, popular dan laris dalam pasaran.


Dalam kalangan penulis lelaki yang menonjol, satu-satunya nama yang segera muncul dalam fikiran saya ialah Ramlee Awang Murshid, ikon penulis novel thriller terbitan Alaf 21.


Namun, monopoli Ramlee dan Alaf 21 nampaknya mula dipecahkan oleh Buku Fixi iaitu “sebuah label buku yang memberi tumpuan kepada novel-novel baru yang bersifat urban dan masakini”.


Tiga novel pertama terbitan “Fixi yang seksi” ialah ‘Pecah’ karya Khairulnizam Bakeri, ‘Cekik’ (Ridhwan Saidi) dan ‘Kougar’ (Shaz Johar) serta diperkenalkan kepada wakil media dalam suatu majlis “sederhana tetapi meriah” pada 14 April 2011.


Amir Muhammad selaku pemilik Buku Fixi mengaku bahawa idea menerbitkan buku-buku “seksi” (baca: pulp fiction) “datang secara mendadak” pada 6 September 2010 semasa beliau menghadiri Upacara Anugerah Pilihan Pembaca 2010 sempena BookFest@Malaysia.


Hasilnya adalah tiga ‘novel seksi’ oleh tiga ‘pengarang seksi’ yang sudah pun mula menjadi buah mulut peminat novel Melayu di dalam dan luar negara.


Sebenarnya, saya berpeluang membaca manuskrip novel keempat sebelum membaca tiga novel di atas. Pengarang novel ‘Dendam’ ialah Affifudin Omar yang pernah menjadi Timbalan Menteri Kewangan Malaysia (1994-98).


Tentu sahaja kurang sesuai jika saya melabel penulis berumur 68 tahun itu sebagai ‘pengarang seksi’ tetapi novel yang bakal menemui pembaca pada Mei 2011 tetap ‘seksi’ – malah lebih daripada itu kerana membaurkan pelbagai fakta dan fiksyen menjadi ‘faksyen’ yang pasti menambat hati dan minda pembaca yang mengikuti perkembangan politik, sosial, perundangan dan ekonomi negara.


Novel-novel berciri urban dan kontemporari ini menggunakan ‘Gaya Fixi’ yang menggalakkan “bahasa slanga, celupar, rojak” sekali gus berbeza dengan ‘Gaya Dewan’.


Bagi saya, hal ini amat mujur kerana dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Unit Komunikasi Korporat dalam kenyataan rasmi di portal rasmi kementerian itu memaklumkan:


“… perkataan-perkataan dalam bahasa Melayu yang terdapat dalam kamus-kamus bahasa Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, ia hendaklah dilihat dari kaca mata bangsa Melayu, dan bukan dari kaca mata bangsa lain. … Setiap bangsa di Malaysia mesti menerima hakikat bahawa kamus bahasa Melayu mencerminkan bahasa, adat dan budaya Melayu.” [BACA LAGI]


Saya katakan “mujur” kerana bahasa yang digunakan dalam buku-buku Fixi mempunyai potensi besar dituduh menghina bahasa, adat dan budaya Melayu sekiranya pengarang menggunakan bahasa Melayu dari ‘Kamus Dewan’ mengikut definisi yang diberikan kementerian.


Sasaran pembaca bagi buku-buku Fixi juga tidak terhad kepada khalayak kaum tertentu. Maka, Amir Muhammad (yang sedia terkenal melalui ‘Lelaki Komunis Terakhir’) tidak boleh dituduh cuba ‘merosakkan’ kaum tertentu menerusi novel-novel pulp dan seksi menggunakan medium bahasa Melayu.


Novel ‘Kougar’ yang merupakan karya sulung Shaz Johar, misalnya, bermula dengan kisah cinta (baca: berahi) antara Rakisha yang berumur 40 tahun tetapi mengaku 35 tahun dengan Azril Azwan yang berumur 25 tahun tetapi mengaku 29 tahun.


“Memandangkan awak dah bagi hint yang awak pun nak cuba couple dengan saya, apa kata kita cuba je bercinta dulu.” (‘Kougar’, halaman 48)


Cerita bergerak pantas, bercorak urban dan menggunakan pelbagai latar tempat yang kita sebagai pembaca sedia kenal.


Pesoalan seperti isu gay, pengkid, lesbian dan ‘anak ikan’ yang selama ini hanya menjadi bahan berita di beberapa akhbar arus perdana tertentu, kini boleh dibaca dalam bentuk novel.


Khairulnizam menerusi novel sulungnya, ‘Pecah’, menegaskan sejak awal bahawa “bahasa bukan untuk dilacur, bahkan untuk dilabur dan dilakur, agar jadi milik semua”. Maka, sejak awal lagi, hilanglah peluang novel ini untuk diangkat sebagai novel yang semata-mata mencerminkan bahasa, adat dan budaya kaum tertentu.


Novel ini membawa pembaca terus mengikuti aksi yang berlaku dalam cerita sejak halaman pertama. Penggunaan latar tempat seperti Bangunan UMNO Selangor, CIMB Shah Alam dan Hospital Tengku Ampuan Rahimah membuatkan pembaca berasa seolah-olah karya ini sebuah ‘faksyen’ dan bukan sekadar sebuah ‘fiksyen’.


Entah mengapa, penulis tidak lupa untuk “merakamkan” juga mengenai ‘Papan tanda projek kerajaan terpacak tegak tanpa frasa rasmi – Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional’ (halaman 37).


Novel pascamoden ‘Cekik’ karya Ridhwan Saidi pula membawa pembaca melihat gaya kehidupan penduduk di ‘Bandar – Petaling Jaya, Damansara Jaya, Desa Jaya, Ampang Jaya, Subang Jaya, Kelana Jaya, Putrajaya, Cyberjaya ah! Apa bezanya?’ pada tahun 2020.


Kisah ini berlaku berlatarkan Menara Warisan Merdeka tetapi masih ada ruang untuk watak-watak dalam novel ini bercakap mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB), filem ‘Gila Gila Remaja’, mi Maggi dan VHS.


Watak Syed Warith yang berumur 16 tahun dan sudah menonton VHS filem lucah sejak usia 14 tahun, bercinta (baca: menjalin hubungan seksual luar tabii) dengan Suria Menado yang berumur 32 tahun dan bekerja sebagai pensyarah Falsafah Senibina di sebuah universiti swasta tempatan.


Ringkasnya, mujurlah novel-novel Fixi menggunakan ‘Gaya Fixi’ dan bukannya gaya ‘Kamus Dewan’. Sekurang-kurangnya ‘Kougar’, ‘Pecah’ dan ‘Cekik’ – serta ‘Dendam’, ‘Kasino’ dan banyak lagi novel akan datang – tidak sekadar mewakili adat dan budaya kaum tertentu.


(© Uthaya Sankar SB 2011. Pertama kali disiarkan di The Malaysian Insider pada 25 April 2011.)