24 Sept 2010

Merindu Kesesakan Jalan Raya

Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengadakan siri “baca cerpen” sejak 2003, antara lain untuk memasyarakatkan sastera, memupuk minat membaca karya sastera serta memberi peluang kepada khalayak mendengar teks cerpen dibacakan.
.

Malah, jauh sebelum acara Baca Cerpen Kavyan pada Ogos 2003, Kavyan menganjurkan aktiviti For Your Ears Only! di Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lumpur pada 2 & 23 November 1999; khusus bagi khalayak cacat penglihatan. [RUJUK DI SINI]

.

Saya memang minat membaca buku dan menonton filem; seperti yang saya ceritakan DI SINI. Saya juga suka mendengar drama dan cerpen di radio, khususnya di MinnalFM.

.

Pada 17 Julai 2010, saya membeli cakera padat (CD) audio bagi novel To Kill A Mockingbird (1960) karya Harper Lee dan kisahnya boleh dibaca DI SINI dan DI SINI.

.

Novel versi audio itu terbitan Caedmon, panjangnya 12 jam dan termuat dalam 11 CD. Pembacaan dalam versi asal (unabridged) dilakukan oleh Sissy Spacek.

.

Pada 9 Ogos 2010, saya membeli CD audio bagi novel Escape (2008) karya Robert K Tanenbaum dan pengalaman saya mendengarnya boleh dibaca DI SINI.

.

Novel versi audio itu terbitan BBC Audio, panjangnya 22 jam 30 minit dan termuat dalam 18 CD. Pembacaan dalam versi asal dilakukan oleh Charles Leggette.

.

Pada 19 September 2010, saya membeli CD audio bagi novel The Hour I First Believed (2008) karya Wally Lamb di mana saya menyukai novel terdahulunya, I Know This Much Is True (1998).

.

Novel versi audio itu terbitan Harper Audio, panjangnya 25 jam 30 minit dan termuat dalam 20 CD. Pembacaan dalam versi asal dilakukan oleh George Guidall dan saya mula mendengarnya pada 19 September 2010.

.

Dahulu, semasa bekerja di Kuala Lumpur – di RTM dan juga di beberapa kolej – saya sering merungut kerana terperangkap dalam kesesakan jalan raya. Misalnya, baca cacatan DI SINI.

.

Kini, dengan adanya novel-novel dalam bentuk audio (CD) yang boleh didengar semasa memandu, saya tidak lagi perlu risau jika jalan raya sesak atau lampu isyarat mengambil masa setengah jam untuk bertukar hijau.

.

Terasa rindu pula untuk terperangkap dalam kesesakan jalan raya di Kuala Lumpur!