3 Nov 2009

Kembali ke Sabah

Pada 3 November 2009, saya kembali ke Sabah; kali ini atas undangan Perpustakaan Negeri Sabah untuk mengendalikan Bengkel Mentor Kelab Membaca Sinar Pintar dan Ceramah Galakan Membaca.

Pada pukul 8:30 pagi, Hemantha Kumar yang sedang bertugas di Bilik Berita Radio RTM menghantar saya ke KL Sentral. Terus saya mendaftar masuk bagi penerbangan MH2614.

Kemudian, sekitar pukul 9:20 pagi, saya menaiki KLIA Ekspres selama 30 minit dan sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA).

(Nota: Amat memalukan bahawa KLIA Ekspres menggunakan “Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur” pada pengumuman. Tidakkah pihak terbabit tahu bahawa namanya adalah “Lapangan Terbang Antarabangsa KL”?)

Di KLIA, saya melayari Facebook menggunakan telefon bimbit. Ternyata apa yang saya tegaskan pada ruangan “status” pada Facebook mendapat reaksi yang pelbagai daripada pelbagai pihak.

(Sila rujuk catatan berasingan bertajuk “Bahasa Malaysia di Facebook” mengenai perkara berkenaan.)

Pada pukul 11:05 pagi, semasa sedang berjalan ke Pintu B11, saya menerima panggilan daripada Puan Rosmini Ismail (Perpustakaan Negara Malaysia) yang menyampaikan suatu berita gembira!

(Akan saya kongsikan tidak lama lagi di blog ini; jika diizinkan Tuhan.)

Penerbangan MH2614 yang berlepas dari KLIA pada pukul 12:00 tengah hari membawa saya merentas Laut China Selatan menuju ke Sabah. Pasti sahaja ada foto-foto yang dirakam untuk dimuatkan dalam album di Facebook.

Apabila mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada pukul 2:20 petang dan melihat tulisan “Terminal”, saya terus terkenang akan Allahyarham Dr Othman Puteh (5 Januari 1944 - 19 Oktober 2003).

Puan Anisah Abdullah dari Perpustakaan Negeri Sabah, bersama pemandu bernama Walter sedia menanti saya di Balai Ketibaan.

Mereka membawa saya ke Hotel Cititel Express. Selepas meletakkan beg dan komputer riba di Bilik 1212, kami bertiga terus ke Perpustakaan Negeri Sabah untuk menguruskan fotokopi sedikit bahan tambahan untuk diedarkan kepada peserta Bengkel Mentor di Beaufort esok. (Sedikit lagi bahan sudah dikirim melalui e-mel beberapa hari lalu.)

Sekitar pukul 4:00 petang, saya dihantar semula ke Hotel Cititel Express. Saya berehat sebentar, menggosok pakaian, menyemak bahan-bahan bagi bengkel serta melakukan penambahbaikan terhadap slaid PowerPoint yang akan saya gunakan esok.

Tiada kemudahan WiFi percuma di hotel ini. Maka, saya menaip catatan ini menggunakan Microsoft Word untuk dimuatkan ke blog apabila ada akses internet.