24 Nov 2009

Guru Sebagai Pengarang Sastera

Golongan pendidik amat kaya dengan pengalaman yang wajar dikongsikan bersama masyarakat; khususnya generasi muda.

Pengarah Urus Setia Tetap Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Encik Abdul Halim Ismail menyarankan supaya para guru merakamkan pengalaman mereka menerusi penulisan karya sastera seperti cerpen dan novel.


Beliau berkata demikian sewaktu berucap merasmikan kursus penulisan anjuran MBKM dengan kerjasama Pusat Teknologi Pendidikan Daerah Sandakan di Sandakan, Sabah pada 23-25 November 2009.


Encik Halim berharap, kursus tiga hari yang dianjurkan mampu meningkatkan kapasiti penulisan kreatif dalam kalangan peserta yang terdiri daripada warga pendidik sekitar Sandakan.


Sekitar 70 guru mendapat bimbingan penulisan daripada Presiden Kumpulan Sasterawan Kavyan, Uthaya Sankar SB yang juga penerbit rancangan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).


Bengkel penulisan ini adalah lanjutan daripada Program Galakan Membaca anjuran MBKM di Sandakan pada Oktober lalu.


Encik Halim menekankan bahawa keunikan budaya dan masyarakat di negeri Sabah boleh diolah secara kreatif oleh para penulis daripada kalangan guru ini.


Pengalaman mereka mengajar di sekolah-sekolah kawasan pedalaman juga boleh dijadikan bahan cerita yang unik dan menarik.