24 Nov 2009

Awas Para Penulis di Semenanjung Malaysia!

Saya hanya bangun pada pukul 6:30 pagi, 24 November 2009, kerana tidur amat lewat malam tadi. Selepas bersarapan, saya sempat berbual-bual dengan beberapa peserta Bengkel Penulisan.

Majlis Perasmian Bengkel Penulisan bermula pada pukul 8:30 pagi dan disempurnakan oleh Pengarah Urus Setia Tetap Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Encik Abdul Halim Ismail.


[Sila KLIK DI SINI untuk membaca laporan majlis pelancaran. Seperti biasa, foto-foto boleh dilihat di Facebook.]


Pada pukul 9:30 pagi, Bengkel Penulisan diteruskan. Kalau pada malam tadi ada 25 peserta, kini ditambah pula dengan sekitar 30 lagi peserta yang hanya diundang menghadiri bengkel sehari.


Pelbagai aspek berkaitan penulisan cerpen, penerbitan, hak cipta dan seumpamanya sempat saya kongsikan bersama-sama para peserta. Mereka ternyata amat berminat dan berbakat.


Nota berupa peta minda yang saya hasilkan menggunakan PowerPoint sejak beberapa minggu lalu turut diedarkan kepada peserta sebagai panduan.


Waktu makan dan rehat dari pukul 12:45 tengah hari hingga 2:00 petang. Saya berpeluang berkongsi pelbagai lagi maklumat berguna bersama-sama para peserta. Aspek bahasa, tanda baca dan teknik penulisan turut dibincangkan.


Pukul 5:00 petang, saya ke Bilik 313 untuk berehat, melayari internet dan berendam dalam air suam di tub mandi.


Sekitar pukul 6:30 petang, Cikgu Jailly Losod datang ke bilik saya bersama-sama tiga manuskrip cerita yang sempat dihasilkannya sejak semalam! Ceritanya amat menarik dan berkesan. Cuma, kesalahan bahasa dan tanda baca perlu diberi perhatian.


Kami turun makan malam sekitar pukul 7:00 malam. Bengkel Penulisan disambung pada pukul 8:00 malam. Para peserta membacakan petikan cerpen yang ditugaskan kepada mereka semalam.


Terus-terang, karya mereka amat hebat. Para peserta yang terdiri daripada golongan pendidik ini terbukti mempunyai pengalaman, minat dan bakat kepengarangan yang malangnya kurang diberi perhatian oleh pihak penerbit. Maka, sayalah yang amat bertuah kerana berpeluang berbengkel bersama-sama mereka!


Tidak semua peserta berpeluang membacakan cerpen mereka hari ini untuk dikomen oleh saya. (Akan disambung pagi esok.) Bagaimanapun, saya terus-terang memberitahu para peserta bahawa mereka semua merupakan pengarang.


Ada yang tidak betul jika ada editor atau majalah yang tidak menyiarkan cerpen-cerpen cikgu semua,” kata saya; sambil menambah: “Tetapi tentulah cikgu perlu kirim dahulu karya cikgu mengikut format dan berdasarkan panduan yang saya berikan pada bengkel ini.”


Selepas bengkel, Jailly Losod dan Rishie Kumar Loganathan datang ke Bilik 313. Saya mengedit manuskrip cerpen Rishie. Kemudian kami bertiga berbual-bual.


Saya optimis bahawa para peserta Bengkel Penulisan akan mengirim manuskrip cerpen kepada saya melalui e-mel untuk saya semak, edit, baiki dan seterusknya salurkan ke akhbar/majalah yang sesuai.


Awas para penulis di Semenanjung Malaysia!