2 Mar 2009

Konvensyen Perpustakaan Desa 2009


Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) menganjurkan Konvensyen Perputakaan Desa 2009 pada 15 & 16 Mac 2009 di Pusat Persidangan Antarabangsa PERSADA Johor, Johor Bharu.

Majlis Perasmian akan disempurnakan oleh Dato’ Seri Hj Mohd Shafie bin Hj Apdal, Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

Ketua Pengarah PNM, Encik Raslin bin Abu Bakar dalam kenyataannya berkata, konvensyen ini diadakan untuk memperkasa Perpustakaan Desa sebagai pusat kegiatan ilmu dan pembelajaran sepanjang hayat.

Selain itu, Konvensyen Perpustakaan Desa 2009 juga bertujuan menggalakkan minat membaca serta meningkatkan penglibatan masyarakat setempat melalui pelaksanaan aktiviti perpustakaan; dan menjalinkan kerjasama antara PNM dan Perpustakaan Awam negeri-negeri, agensi-agensi kerajaan seperti KEMAS, FELDA dan masyarakat setempat.

Menurut Encik Raslin, peserta konvensyen terdiri daripada petugas Perpustakaan Desa, Pengerusi Jawatankuasa Perpustakaan Desa, wakil perpustakaan/pusat sumber KEMAS dan FELDA serta wakil institusi pengajian tinggi.
.