7 Jun 2008

Tentang Rudra Avatara

Kali terakhir karya saya terbit dalam bentuk buku persendirian adalah pada tahun 2002. Hal ini bermakna bahawa kumpulan cerpen Rudra Avatara terbit enam tahun selepas novel Panchayat dan tujuh tahun selepas kumpulan cerpen Sasterawan Pulau Cinta.

Walau bagaimanapun, kerja-kerja mengumpul karya bagi tujuan penerbitan buku ini sudah dimulakan sejak tahun 2005. ISBN diperoleh pada akhir 2005. Masalah kewangan menjadi hambatan utama dalam usaha merealisasikan impian untuk menerbitkan kumpulan cerpen ini.

Akhirnya, buku ini berjaya diterbitkan setelah kerja-kerja mengedit, merombak senarai cerpen dan pengubahsuaian reka kulit dilakukan berulang kali.

Sejumlah sebelas cerpen yang terkandung di dalam buku ini dipilih secara penuh teliti supaya sesuai bagi bacaan, tafsiran, pemahaman, penilaian dan kritikan golongan yang gemar membaca karya yang mencabar minda.

Seperti biasa, saya sentiasa percaya dan sedar bahawa penulis adalah penimbul persoalan untuk renungan pembaca.

Saya juga tahu bahawa khalayak yang memilih untuk membaca karya-karya saya adalah kelompok yang tidak mahu disogokkan dengan karya berselera rendah.

Kumpulan Rudra Avatara menyajikan sebelas cerpen yang sesuai bagi bacaan umum; termasuk pembaca remaja yang sedang menuju alam dewasa dan dahaga akan karya yang benar-benar mencabar minda.

Kesemua cerpen disusun secara kronologi penghasilan bagi membantu pembaca dan pengkaji yang (mungkin) berminat untuk meneliti peningkatan – atau penurunan – mutu karya.
.
Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa cerpen-cerpen di dalam kumpulan ini tidak semestinya ditulis selepas cerpen-cerpen yang termuat di dalam beberapa kumpulan cerpen persendirian saya yang terbit sebelum ini.