7 Dec 2025

Bagaimana Jika Umat Bukan Islam “Kantoi” Berkhalwat Dengan Orang Islam? – Bahagian 2

Sambungan daripada [Bahagian Satu] Dalam laporan muka depan The Straits Times (13 November 1962), Hakim Mahkamah Tinggi Kota Bharu membidas tindakan polis dan pegawai agama Islam atas penahanan K. Bharatan. Untuk rekod, lebih 200 polis dan pegawai agama dilaporkan melakukan serbuan di 24 buah hotel dalam operasi membanteras khalwat, tetapi hanya Bharatan dan seorang wanita bisu, Fatimah binti Daud (30) ditangkap.

Walaupun Bharatan sudah mengaku salah di Mahkamah Majistret, Hakim Mahkamah Tinggi membatalkan hukuman dan denda terhadapnya serta menyifatkan tuduhan ke atas Bharatan sebagai “buruk, tidak ada erti dan tidak betul”. Malah, kata hakim, “Tuduhan itu menyentuh kebebasan peribadi rakyat sebagaimana tercatat dalam Perlembagaan Persekutuan.”

Namun begitu, seruan supaya umat Bukan Islam turut dihukum dalam kes khalwat terus bergema. Misalnya, pada Disember 1962, Ahli Parlimen Pasir Puteh, Mohamed Asri (PAS) memberitahu Dewan Rakyat bahawa perlu ada undang-undang peringkat kebangsaan (persekutuan) untuk menghukum orang Islam dan Bukan Islam yang ditangkap berkhalwat.

Terdahulu, pada September 1962, wakil rakyat Kodiang, Mustafa bin Ahmad (Perikatan) mengusulkan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah bahawa demi berlaku adil kepada orang Islam, maka umat Bukan Islam yang berkhalwat juga perlu dihukum.

Wakil Perikatan, Abdullah bin Akil dari Jerantut mengusulkan perkara hampir sama pada persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang pada Februari 1965. Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri, Sheikh Abdul Rahman Abu Bakar tampil mengingatkan, undang-undang Islam di setiap negeri hanya terpakai bagi orang Islam.

Ternyata usaha menindas umat Bukan Islam tetap berlaku secara terang-terangan dari semasa ke semasa. Misalnya, pada September 1969, Majlis Agama Islam Negeri Johor meluluskan rang undang-undang yang membolehkan Mahkamah Syariah mendakwa individu Bukan Islam jika berkhalwat dengan orang Islam.

Mujurlah Peguam Negara, Abdul Kadir Yusof segera menyelar langkah itu yang secara terang-terangan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Malah, menurut Perlembagaan Persekutuan, semua undang-undang Islam yang dibuat oleh setiap negeri hanya terpakai bagi orang Islam.

Namun begitu, pada November 1977, Abdul Kadir Yusof selaku Menteri Undang-undang terpaksa sekali lagi mengingatkan di Dewan Rakyat bahawa kerajaan negeri tidak boleh membuat undang-undang menghukum umat Bukan Islam yang ditangkap berkhalwat bersama orang Islam.

Menjawab pertanyaan Lukman Abdul Kadir (Ulu Nerus), Abdul Kadir Yusof berkata, kerajaan persekutuan juga tidak bercadang menggubal undang-undang ke arah itu kerana ia tidak terletak di bawah bidang kuasa kerajaan pusat.

Ramai tidak tahu bahawa pada Jun 1979, Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam sudah menyerahkan cadangan kepada kerajaan untuk diteliti. Dekan Fakulti Undang-undang, Universiti Malaya, Ahmad Ibrahim dilaporkan berkata, umat Bukan Islam yang berkhalwat dengan orang Islam akan didakwa di mahkamah sivil.

Sehingga April 1989, masih ada laporan media bahawa terdapat cadangan membenarkan jabatan agama Islam di Pulau Pinang, Selangor, dan Kedah menghukum umat Bukan Islam yang ditangkap khalwat bersama orang Islam. Setiausaha Agung Parti Gerakan (komponen Barisan Nasional), Chan Choong Tak menyelar cadangan itu kerana secara terang-terangan melanggar Perkara 11 dan Jadual Kesembilan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pelbagai berita tangkapan khalwat dilaporkan pada hampir setiap minggu – [lihat di sini]. Apa-apa pun, suka saya mengingatkan bahawa Undang-undang Syariah tidak sesekali terpakai kepada umat Bukan Islam. Hal ini selaras Butir 1, Senarai 2 dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan yang jelas mengatakan Mahkamah Syariah hanya ada bidang kuasa ke atas orang Islam.

Maknanya, jika individu Bukan Islam ditangkap khalwat bersama seorang beragama Islam, maka individu Bukan Islam itu tidak akan dan tidak boleh didakwa atas tuduhan berkhalwat. Dalam apa-apa keadaan, undang-undang Syariah (Islam) tidak terpakai ke atas individu Bukan Islam.

Walau bagaimanapun, umat Bukan Islam perlu sentiasa berwaspada kerana mungkin pula taktik memujuk dan mengugut boleh digunakan pihak tertentu sehingga individu Bukan Islam yang ditangkap khalwat bersama orang Islam bersetuju meninggalkan agama asal, kononnya secara sukarela.

[Harap maklum bahawa anda meneliti sebarang paparan di mana-mana blog dan media sosial kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Rencana ini ditulis pada 4 Disember 2025 dalam usaha mendidik umat Bukan Islam.]