11 Oct 2021

Surat Ciri, Sang Sapurba dan Bhat

Lama sebelum berpeluang membaca teks Sejarah Melayu, semasa kanak-kanak, saya amat teruja membaca kisah Raja Suran yang masuk ke dalam laut. Saya membayangkan bagaimana raja itu menggunakan peti kaca dan kemudian boleh pula bernafas dalam air.

Kemudian, sebagai anak kelahiran negeri Perak, saya berasa bangga kerana kisah yang terkandung dalam Sejarah Melayu ada kaitan secara langsung dengan keturunan sultan di negeri asal saya. Alat-alat kebesaran yang dibawa oleh Raja Muzaffar Shah apabila dinobatkan sebagai Sultan Perak yang pertama boleh dibaca dalam buku teks Sejarah Tingkatan 2.

Semakin saya membaca kisah jurai keturunan Raja Suran dan kisah regalia kesultanan Perak menerusi kajian perpustakaan, semakin banyak yang mahu diketahui. Pada masa sama, ada perkara yang nampaknya sudah tidak diperkatakan lagi walaupun ia amat penting dan signifikan.

Hasil perkahwinan Raja Suran dengan puteri di dasar laut, lahirlah tiga putera. Nama-nama mereka ada perbezaan mengikut versi Sejarah Melayu yang dibaca. Secara umum, mereka ialah Bicitram (Sri Nila Pahlawan, Sang Sapurba), Sri Krishna Pandita (Sang Maniaka) dan Sri Nila Utama (Nilatanam). Mereka bertiga keluar dari dasar laut dan mendarat di Bukit Siguntang Mahameru, Palembang.

Kita tentu ingat kisah Wan Empuk dan Wan Malini yang mula-mula melihat ketiga-tiga putera itu. Sang Sapurba menunggang seekor lembu putih. Apabila lembu sakti itu muntah, dari buih muntah itu keluarlah Bhat (Batala) yang menabalkan Sang Sapurba sebagai raja.

Episod berkenaan melibatkan upacara khas membaca mantera dalam bahasa Sanskrit. Dalam Sejarah Melayu yang saya pernah baca, mantera atau kata-kata diucapkan Bhat tidak ditemukan. Akan tetapi, sekiranya kita rajin melakukan kajian dan bacaan, akan ditemui dari pelbagai sumber. — Rencana penuh boleh dibaca dalam Suvarna Bhumi.

(Rencana ini ditulis pada 2 Oktober 2021 dan disiarkan dalam ruangan “Bicara Budaya” di akhbar Utusan Malaysia pada 9 Oktober 2021. © Uthaya Sankar SB. Akan datangKumpulan Esei 2022. Hubungi saya — LinkTree]