“Berhala yang diperbuat daripada batu boleh
dipecahkan dengan mudah. Seolah-olah Tuhan dalam ajaran Hindu begitu rapuh.
Malah, binatang seperti kera dan monyet di sekitar kuil mungkin memanjat,
memijak, malah kencing pada berhala itu yang dianggap mewakili Tuhan. Tidakkah
ini menghina Tuhan Yang Maha Esa?”
Demikian antara pertanyaan yang sering
diajukan kepada saya sejak kecil oleh rakan-rakan pelbagai kaum, etnik dan
agama. Saya tidak menganggap pertanyaan itu sebagai suatu penghinaan;
sebaliknya sebagai sikap prihatin dan rasa ingin tahu yang ditunjukkan oleh
individu berkenaan – sama ada Hindu atau Bukan Hindu.
Hinduisme (Sanatana Dharma) berusia lebih 5,000 tahun dan terlalu kompleks
serta subjektif sifatnya. Tidak semua orang memiliki budhi (tahap pemikiran) untuk memahami agama Tauhid yang pertama dan tertua ini
secara tepat dan mendalam.
Dalam soal berkaitan berhala pula, ilmu
seni/sains berhala yang dikenali sebagai Murtisilpasastra
atau ilmu ikonografi diperlukan untuk memahami segala simbolisme yang diwakili
oleh berhala. Tahap paling asas adalah membezakan antara “berhala” (idol) dan “patung” (statue).
Tahap kedua adalah memahami bahawa ajaran
Hindu bukan berciri politeisme kerana sesungguhnya agama Tauhid ini menyembah
Ekan Anekan – Tuhan Yang Maha Esa tetapi mempunyai
sifat/nama yang jumlahnya tidak terhingga (infiniti). [BACA PENJELASAN LANJUT DI SINI] – Anda
juga mungkin berminat membaca KOLEKSI MAKALAH BERKAITAN AJARAN HINDU.