22 Dec 2009

Perhimpunan Alumni MPR

Berikut skrip asal bagi liputan yang disiarkan menerusi segmen Peristiwa” di TV1 pada 22 Disember 2009:

.

“Perhimpunan Alumni Minggu Penulis Remaja” di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur pada 19 Disember 2009 menyaksikan kehadiran golongan penulis yang lahir melalui program berkenaan sejak tahun 1985.

.

“Minggu Penulis Remaja” yang pada mulanya dikenali sebagai “Minggu Remaja” merupakan program penulisan yang diadakan khusus untuk membimbing para penulis remaja pelbagai kaum dalam penulisan cerpen, puisi, novel dan skrip drama.

.

Mantap peserta “Minggu Penulis Remaja” sejak tahun 1985 ternyata mewarnai dunia sastera tanah air dengan karya bermutu.

.

Antara penulis terkenal negara yang lahir melalui program “Minggu Penulis Remaja” ialah Nisah Haron, Roslan Jomel, Salina Ibrahim, Kamariah Kamarudin, Tung Wai Chee, Uthaya Sankar SB, Ida Munira Abu Bakar, Ghafirah Idris dan Lily Haslina Nasir.

.

Perhimpunan yang julung kali diadakan ini turut menyaksikan kehadiran mantan pembimbing dan urus setia seperti Mohamad Ali Majod.

.

Sesi forum yang diadakan pula memberi ruang dan peluang kepada tiga orang panel untuk mengimbau kenangan silam, selain memperkatakan pelbagai isu berkaitan arah tuju para penulis muda yang lahir melalui program “Minggu Penulis Remaja”.

.

Majlis di Menara DBP turut menyaksikan pelancaran buku dan antologi cerpen karya Alumni Minggu Penulis Remaja.