5 Dec 2009

Kamus Pelajar Bahasa Malaysia

Kamus yang amat saya sayang dan masih saya simpan sejak tahun 1989 adalah Kamus Pelajar Bahasa Malaysia terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).


Kamus berkenaan menjadi teman setia sewaktu saya menulis. Sehingga kini, saya sentiasa melakukan rujukan apabila perlu.


Malah, sering juga saya “membaca” kamus; seperti yang kerap saya nyatakan kepada peserta yang mengikuti bengkel penulisan anjuran Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan).


Walaupun sejak tahun 1991 muncul pelbagai “Kamus Bahasa Melayu” di pasaran, Kamus Pelajar Bahasa Malaysia yang saya beli pada tahun 1989 di Kedai Koperasi Sekolah Menengah Darul Ridwan, Taiping tetap menjadi teman akrab.


Maka, pada 3 Disember 2009, sewaktu saya bersama-sama Hemantha Kumar Nagappan pergi ke Kedai Koperasi di Menara DBP, Kuala Lumpur, saya sangat teruja melihat Kamus Pelajar Bahasa Malaysia edisi kedua (2009) dipamerkan di sana untuk jualan.


Dirgahayu, Bahasa Malaysia!