17 Aug 2019

Cinta Zaman Dahulu

“Maafkan aku,” kata pemuda itu akhirnya sambil kepalanya masih tertunduk. “Aku tidak dapat menerima engkau.”

“Apa?” Mata si gadis terbeliak. “Bukankah kita pernah bersumpah untuk sehidup semati?”

“Semua itu adalah ucapan dan kata-kata romantik dari bibir orang yang sedang dilamun cinta. Namun, apa yang berada di depan mata pada saat ini adalah realiti; bukan lagi dunia fantasi dan lamunan seperti sewaktu kita berdua bertemu dahulu.”

Si gadis terkedu mendengar kata-kata itu. Dia cuba berkata sesuatu tetapi segera memutuskan untuk berdiam diri. Air mata kembali mengalir menuruni pipi.

“Keputusan aku adalah muktamad. Aku tidak dapat menerima engkau sebagai isteri kerana ia melibatkan soal maruah. Bukan soal maruah engkau sebagai seorang wanita, tetapi soal maruah aku sebagai seorang lelaki dan bakal pemerintah.”

“Apakah aku sedang bermimpi atau semua ini memang sedang benar-benar berlaku?”

“Semua ini adalah sebahagian daripada realiti kehidupan. Engkau pulanglah ke sana dan berkahwinlah dengan dia. Dia yang menjadi juara dalam sayembara anjuran ayah engkau. Maka, dia yang sepatutnya dan selayaknya menjadi suami engkau; bukan aku.”

Pandangan mata si gadis menjadi kabur. Kata-kata yang diucapkan oleh kekasihnya sudah tidak kedengaran dalam telinga. Si gadis itu terus pitam dan jatuh terkulai.

Apabila dia membuka mata hampir setengah jam kemudian, dia menyedari dirinya berada di dalam kereta yang sama seperti tadi. Kereta itu sudah meninggalkan bandar itu dan sedang menuju ke destinasi lama.

Dapatkan buku Ramayana dan Mahabharata (2019) untuk membaca kisah ini dan pelbagai kisah lain berkaitan “cinta zaman dahulu”.