25 Sept 2018

Kuiz Kunjungan ke Sekolah Cina


Saya sempat singgah di beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Pahang, Kelantan dan Terengganu bersama-sama Encik Koh Yok Hwa (Gemilang Publishing Sdn Bhd) pada 16-18 September 2018 untuk mengedarkan bahan bacaan.

Kuiz kecil dikemukakan di Facebook untuk mendapatkan jawapan rakan-rakan kepada dua soalan ini:

(A) Berapakah jumlah sekolah yang sempat dilawati?
(B) Namakan 5 daripadanya.


Sehingga tarikh tutup pada 23 September 2018, berikut jawapan yang diterima:

1. Tumpat, Kelantan.
2. Kemaman, Terengganu.

Lima.
Nama sekolah tidak pasti.

SJKC Gua Musang
SJKC Chung Cheng
SJKC Chung Hwa
SJKC Pei Hwa
SJKC Yuk Chai
SJKC Chung Hwa Wei Sin

SJKC Kampung Pulai
SJKC Gua Musang
SJKC Yuk Chai
SJKC Pei Hwa
SJKC Sungai Ruan
Jumlah sekolah: Pahang (4), Kelantan (9)

Jumlah sekolah—20 buah
SJKC Khay Boon
SJKC Chung Hwa
SJKC Yuk Cheng
SJKC Pei Hwa
SJKC Poy Hwa

Jumlah sekolah—5 buah
Bera dan Gua Musang


JAWAPAN

Senarai sekolah yang sempat dilawati adalah seperti berikut (mengikut urutan):

1 - SJKC Chung Chin, Raub
2 - SJKC Padang Tengku, Kuala Lipis
3 - SJKC Kampung Pulai, Gua Musang
4 - SJKC Gua Musang, Gua Musang
5 - SJKC Yuk Chai, Kuala Krai
6 - SJKC Chung Hwa, Temangan
7 - SJKC Pei Hwa, Machang
8 - SJKC Poey Sit, Machang
9 - SJKC Yuk Tze, Tumpat
10 - SJKC Khay Boon, Rantau Panjang
11 - SJKC Yok Eng, Pasir Mas
12 - SJKC Poy Hwa, Pasir Parit
13 - SJKC Yuk Cheng, Tanah Merah
14 - SJKC Kai Chih, Pasir Puteh
15 - SJKC Peir Chih, Kota Bharu
16 - SJKC Chung Cheng, Kota Bharu
17 - SJKC Chung Hwa, Kota Bharu
18 - SJKC Chung Hwa, Jerteh
19 - SJKC Chong Hwa, Wakaf Tapai
20 - SJKC Chung Hwa Wei Sin, Kuala Terengganu
21 - SJKC Chukai, Kemaman

Tahniah dan terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi mengambil bahagian dalam kuiz ini. Wan Mahiran memberi jawapan paling hampir tepat.

Keenam-enam peserta kuiz, sila hubungi saya sebelum 30 September 2018 untuk urusan hadiah penghargaan (buku cerita).