Benarkah tekanan kerja serta “penderaan” mental oleh guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) menyebabkan ada guru bertindak nekad mahu membunuh diri?
Persoalan ini muncul dalam minda selepas
tersebar berita kononnya seorang guru di sebuah SJKT di Johor cuba mengambil
nyawa sendiri dengan meminum racun.
Beberapa orang – khususnya guru-guru SJKT –
menghubungi saya untuk berkongsi maklumat mengenai kes tersebut serta beberapa
kes seumpama itu.
Secara umum, apa yang didapati adalah
bahawa kebanyakan guru tidak tahan dengan penderaan mental yang diberikan oleh
guru besar; sebagai tambahan kepada beban kerja yang terpaksa ditanggung atas
arahan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
Program New Deal (Tawaran Baru atau Bai’ah) yang menjanjikan “habuan” besar kepada guru besar dikatakan
menyebabkan kebanyakan guru besar SJKT lupa diri dan hilang
pertimbangan rasional.
Guru besar terbabit yang mahu mencapai
cita-cita peribadi mula memaksa guru-guru bekerja lebih masa – termasuk pada
hari cuti – tanpa memikirkan hakikat guru-guru juga ada keluarga.
Menurut sebuah rencana di Utusan Malaysia (18 Februari 2011), guru
besar selaku pemimpin dan pentadbir akan menikmati habuan RM7,500 jika berjaya
membawa sekolahnya melepasi tahap kecemerlangan yang ditetapkan.
Bagi sekolah rendah, 70 penilaian
berdasarkan keputusan UPSR manakala 30 peratus meliputi pengurusan dan
pentadbiran sekolah. Pencapaian murid dalam akademik dan kokurikulum turut
diambil kira.
Bagi SJKT pula, guru besar khabarnya
menerima habuan agak lumayan daripada MIC
bagi setiap murid yang mendapat 7A dalam UPSR.
Maknanya, ada lebih daripada satu habuan
yang menanti guru besar jika berjaya melonjakkan pencapaian murid.
Bukan Sekadar Kes Terpencil Seperti Disangka
Terdapat 523 buah SJKT di seluruh negara.
Agak menarik untuk diperhatikan bahawa kebanyakan kes “penderaan” melibatkan
guru besar wanita dan guru wanita.
(Ada juga kes guru besar lelaki melakukan
gangguan seksual atau meminta habuan seks bagi “meringankan” beban kerja guru
wanita; tetapi itu bagi makalah yang lain pula.)
Seorang guru SJKT menghubungi saya untuk
berkongsi pengalaman. Beliau meminta identiti kesemua individu terbabit
dirahsiakan.
Apa yang penting, beliau mahu kisah dan
pengalaman yang dikongsikan itu sampai kepada pengetahuan umum.
“Saya tidak mahu orang beranggapan kes yang
berlaku di Johor baru-baru ini sebagai suatu kes terpencil.
“Sebenarnya kes seperti ini banyak berlaku
tetapi sering disembunyikan demi menjaga maruah dan nama baik SJKT,” kata Cikgu
Selvi (bukan nama sebenar).
Sebaik mendapat berita mengenai kes yang
berlaku itu, Selvi segera terkenang akan pengalaman yang dilaluinya sendiri.
Dia bersedia untuk berkongsi pengalaman
pahit itu demi membuka mata orang ramai serta menarik perhatian kementerian dan
jabatan pendidikan.
Katanya, memang kes guru besar membuli,
menekan dan mendera guru secara fizikal dan emosional berleluasa di beberapa
SJKT. Semuanya demi memastikan guru besar dapat melonjakkan nama dan menerima
habuan atas kejayaan sekolah yang ditadbirnya.
Saraswathi Halang Guru Pakai Sari Ke Sekolah
Pada sekitar tahun 2008, Selvi mula
mengajar di sebuah SJKT di Selangor. Masalah hanya timbul apabila Puan
Saraswathi (bukan nama sebenar) berpindah ke sekolah berkenaan hampir setahun
kemudian.
Saraswathi seorang guru besar cemerlang.
Entah mengapa, sejak awal-awal lagi, Saraswathi kurang menyenangi Selvi.
Menurut Selvi, guru besar itu sering
bercakap secara kasar, menyindir dan menghinanya tanpa apa-apa alasan.
Secara kebetulan, kereta yang dipandu oleh
Selvi adalah lebih mahal (mewah) berbanding kereta Saraswathi.
Pada suatu hari, guru besar itu mengarahkan
Selvi supaya tidak lagi membawa kereta berkenaan ke sekolah kerana kononnya
menjejaskan kedudukannya sebagai ketua.
“Dia juga mengarahkan saya tidak memakai
sari ke sekolah. Kononnya ibu bapa dan pihak PIBG membuat aduan.
“Saya bukanlah guru yang muda. Anak-anak
saya sudah besar-besar belaka. Entah apa yang menjadi isu jika saya memakai
sari ke sekolah,” Selvi meluahkan perasaannya.
Saraswathi sentiasa mencari peluang untuk
mengkritik, menghina dan memburuk-burukkan Selvi, sama ada di kelas atau dalam
mesyuarat.
Guru itu mula menyedari bahawa guru-guru
wanita lain juga menjadi sasaran tetapi mereka hanya berdiam diri.
Mesyuarat Dipenuhi Leteran, Penghinaan
Mesyuarat diadakan pada setiap hari Sabtu,
dari 8 pagi hingga 5 petang. Kononnya untuk meningkatkan prestasi sekolah dalam
akademik dan kokurikulum, selaras program New
Deal.
Akan tetapi, dua jam pertama pada setiap
mesyuarat digunakan untuk menghina para guru dengan kata-kata kesat yang
meletakkan guru terbabit lebih hina daripada anjing jalanan.
Amalan Saraswathi hampir menyerupai budaya politikus kaum India yang gemar
melakukan perkara sama dalam mesyuarat bagi memastikan semua orang bawahannya
menjadi pak turut yang tidak akan berani melawan dalam apa-apa keadaan.
“Kalau ada cuti sekolah selama dua minggu,
minggu pertama (Isnin-Sabtu) pasti diisi dengan mesyuarat sepanjang hari.
“Para guru terpaksa hadir untuk mendengar
leteran dan penghinaan yang bertubi-tubi,” Selvi menceritakan dengan nada
sedih.
Pada tahun 2011, Selvi mendapat gred DG44
berdasarkan kelayakan manakala Saraswathi masih berada pada paras gred DG32.
Gaji guru besar itu masih lebih tinggi
daripada Selvi tetapi Saraswathi mula mengungkitkan soal maruah dan
kedudukannya.
Guru besar itu mula menyindir dengan
berkata, “Lihatlah nama anjing mana yang ada pada kedudukan teratas pada senarai
nama” kerana nama-nama disusun mengikut tangga gred DG.
Secara automatik, nama Selvi berada di atas
nama Saraswathi dalam senarai. Maka guru besar itu secara terang-terangan melipat-gandakan
tekanan dan penghinaan terhadap Selvi yang ternyata tidak disukainya. – Bersambung
[Makalah ini ditulis pada 5 Februari 2015 dan disiarkan di The Malay Mail Online pada 9 Februari 2015.
BACA MAKALAH BERKAITAN SJKT DI SINI. © Uthaya Sankar SB 2015. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan mana-mana blog
kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]