5 Aug 2012

Ksatriya, penyair urban dari Pulau Mutiara

[Dhanen menghasilkan lagu-lagu yang tersebar secara viral di ruang siber dan menerima lebih 2,000 klik sehari.]

Kali pertama saya berpeluang bertemu Dhanen Mahes adalah pada 10 Julai 2011, iaitu sehari selepas perhimpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur. Rupa-rupanya penyair urban (urban poet) berumur 28 tahun yang menggunakan nama “Ksatriya” itu memang lucu dalam realiti, sebagaimana di Facebook.

Namun, pada masa sama, graduan kejuruteraan elektronik dan telekomunikasi dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) itu sentiasa berfikiran matang dan mampu berhujah secara bernas.

Saya tertarik untuk mengenalinya secara lebih dekat – serta menulis sedikit catatan untuk memperkenalkannya kepada umum – selepas berpeluang menikmati lagu “Salam” sebelum ia dicalonkan dalam kategori lagu RnB terbaik di VOICE Independent Music Awards (VIMA) 2011.

Dhanen yang suka akan muzik, membaca, permainan komputer,  berenang dan bersenam, mula terlibat secara serius dalam bidang muzik pada akhir tahun 2010.

“Sebenarnya saya tidak pernah terfikir secara serius bahawa lautan gelora bidang muzik akan dilayari. Tentulah semasa muda, saya ada membayangkan diri sebagai pemuzik yang popular dan kaya, namun saya tidak pernah percaya bahawa bakat bermain atau menggubah muzik ada dalam diri,” pemuda berkenaan menceritakan.

Katanya, semasa dia kecil, ibu bapa ada menghantarnya untuk belajar bermain piano. Namun, kelas piano yang amat menekankan penghafazan dan bukan pemahaman menjadikan Dhanen membenci bermain muzik pada usia kanak-kanak.

“Guru di kelas piano itu juga ada berkata bahawa saya tidak ada bakat langsung dalam muzik, kerana gagal menghafaz skala-skala yang diberikan. Bagi saya, penghafazan tanpa pemahaman adalah  amat menjengkelkan,” kata Dhanen yang lahir dan membesar di Butterworth, Pulau Pinang sebelum berpindah ke Lumut, Perak semasa berumur empat tahun.

Lalu, saya berminat untuk tahu bagaimana pula pemuda berkenaan boleh terlibat dalam muzik sehingga berjaya sampai ke suatu tahap yag begitu membanggakan.

Menjawab soalan itu, Dhanen mendedahkan bahawa teguran guru muzik tersebut dibawa sehinggalah tahun 2010. Pada masa itu, kumpulan Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM) menganjurkan pertandingan menulis lagu yang bertemakan aspirasi belia Malaysia.

“Saya menulis lirik lagu untuk tujuan dipersembahkan oleh kumpulan yang lain. Malangnya, pada masa itu tidak ramai pemuzik yang berminat mengambil bahagian atas sebab tertentu. Saya hampir putus asa, tetapi ada rakan yang menggalakkan saya mempersembahkan sendiri lagu itu.”

Rakan yang pernah mendengar Dhanen menyanyi dan “rap” beberapa lagu popular, akhirnya berjaya meyakinkan pemuda berkenaan bahawa ada bakat terpendam dalam dirinya.

“Pada masa sama, ada rakan lain yang memperkenalkan saya kepada Encik Sivasilan, seorang pemuzik dan pemilik studio di Pulau Pinang. Dipendekkan cerita, kami mula berkerjasama untuk menghasilkan lagu rap berjudul ‘Bangkit Malaysian Revolution’ untuk SABM,” Dhanen menghuraikan sambil menambah bahawa lagu berkenaan terpilih untuk dimuatkan dalam CD kompilasi “Bangkit”.

Seterusnya, Dhanen menghasilkan lagu-lagu seperti “100 Stories” yang terus tersebar secara viral di ruang siber dan menerima lebih 2,000 klik sehari. Bakat dan kebolehannya terus diasah melalui karya seperti “Monday Blues 1”.

“Saya juga ada bertemu seorang jurutera bunyi bernama Samwise yang amat berkaliber dalam menghasilkan muzik bermutu tinggi. Kami berkerjasama menghasilkan berbagai gubahan, antaranya lagu ‘Salam’ yang dicalonkan dalam kategori lagu RnB terbaik di VIMA,” kata pemuzik muda itu yang ternyata terharu apabila dicalonkan bagi anugerah terbesar muzik ‘indie’ peringkat antarabangsa.

Lagu “Salam” memang sangat menyentuh jiwa dan minda. Maka saya turut memuatkan klip lagu berkenaan di blog saya (DENGAR DI SINI) sebagai tanda sokongan.

Dhanen ternyata ada banyak idea untuk sentiasa menggubah lagu baru. Dia mengakui bahawa pengalaman dan sokongan yang diterima memberikan semangat kepadanya untuk terus menghasilkan lagu yang berkualiti dan relevan.

Lagu-lagu berkenaan pula boleh dimuat turun dan didengar secara percuma di laman http://www.facebook.com/rebelrhyming yang Dhanen kendalikan.

“Melalui cara ini, saya dapat berhubung dengan lebih dekat lagi bersama khalayak serta berpeluang mendalami pengalaman dan perasaan kehidupan sehari rakyat Malaysia dan dunia,” kata pemuda itu yang kini tinggal di Bayan Baru.

Berbalik pada “Salam”, lagu itu berkisar tentang seorang penyair dan perjalanannya melalui kejadian yang seakan-akan neraka. Dhanen memberitahu saya bahawa karya itu bersifat alegori dan dipengaruhi karya klasik “Dante’s Inferno”.

Sebuah lagi karyanya yang mendapat sambutan adalah “spoken word poetry” berjudul “The Revolution Will Not Be Digitized” yang merupakan olahan daripada puisi klasik karya Gil Scott Heron bertajuk “The Revolution Will Not Be Televised”.

“Saya menggantikan ‘televised’ dengan ‘digitized’ sebagai memberi nafas baru kepada karya klasik itu yang digubah pada tahun 60-an iaitu zaman kebangkitan hak sivil di Amerika Syarikat,” kata Dhanen yang menganggap Heron, Lupe Fiasco dan Pearl Jam sebagai idola.

Sebuah lagi lagu berjudul “Monday Blues 1” mengambil inspirasi daripada lagu bertemakan “blues” tetapi diberikan gubahan ala hip-hop yang amat menarik. Kehidupan seharian warga Kuala Lumpur diterokai melalui lirik yang mudah difahami, tetapi masih ada isi tersurat bagi pendengar yang peka.

Bagi sesiapa yang berpeluang mendengar persembahan Dhanen pasti menyedari dan mengakui hakikat ini. Pada 2 April 2011, pemuda ini turut terlibat dalam persembahan “Rock for Rights Penang” yang menampilkan 16 artis dan kumpulan muzik.

“Saya juga mengambil bahagian dalam ‘Democracy Unplugged’ pada 17 Disember 2011.             Konsert peringkat Georgetown itu dianjurkan oleh Suaram Pulau Pinang dengan kerjasama kerajaan negeri sebagai menyokong prinsip demokrasi, hak bersuara dan hak berkumpul melalui persembahan muzik,” kata Dhanen yang turut terlibat dalam pelbagai persembahan akustik di sekitar pulau berkenaan.

Saya cuba terus mencungkil dari mana pemuda yang sentiasa tersenyum itu mendapat idea bagi lagu “Salam” yang sungguh merdu itu. Pasti ada cerita tersendiri di sebalik penghasilannya.

“Lagu itu lahir daripada puisi bertajuk ‘Ahimsa’ yang saya tulis berikutan insiden perkauman di sebuah sekolah di negara ini tidak lama dahulu. Kejadian itu mendapat publisiti yang amat meluas, khususnya di ruang siber.

“Namun, reaksi orang ramai menimbulkan tanda tanya dalam diri saya. Rata-rata mengecam tindakan rasis, tetapi mereka sendiri menggunakan kata-kata yang juga bersifat perkauman apabila mengemukakan komen! Tentulah sifat begini tidak konstruktif dan hanya memburukkan keadaan,” Dhanen menceritakan.

Pemuda itu turut meneliti konflik di luar negara, dari Timur Tengah ke Eropah; dari Libya ke New York.

“Berapa banyak nyawa yang melayang kerana rasa benci dibalas rasa benci dan peluru dibalas peluru? Saya pernah melihat foto asap daripada letupan bom di Libya lalu terfikir, mungkin beginilah rupa neraka,” pemuda itu menceritakan kisah di sebalik penghasilan lagu “Salam”.

Katanya, dia hanya mengambil masa beberapa jam untuk menulis lirik lagu tersebut. Hanya beberapa pertukaran dan penyuntingan kecil dilakukan pada draf pertama sebelum beliau berpuas hati dengan draf akhir.

Bagaimanapun, proses gubahan muzik bagi “Salam” mengambil masa hampir setahun. Hal ini disebabkan gaya muzik yang unik, dan juga kerana cabaran mencari vokalis yang sesuai.

Akhirnya, lagu “Salam” lahir dengan vokal oleh Regina Ibrahim sementara Samwise menangani pengaturan muzik dan Eric Beng memetik gitar.

Saya turut bertanya suatu soalan nakal kepada Dhanen, iaitu adakah lagu “Salam” ada sebarang kaitan dengan frasa “Salam 1Malaysia” yang sangat popular dalam kalangan politikus dan media elektronik arus perdana.

“Lagu ini tiada kaitan dengan propaganda politik yang lapuk mahupun yang akan lapuk,” tegasnya sambil menambah secara penuh tersirat: “Slogan 1Malaysia pula membuatkan saya teringat pada keju Perancis yang berkulat dan berbau masam. Namun ada juga yang menggemarinya.”

Memandangkan bahawa ada kelompok manusia bersikap etnosentrik yang sering mempolitikkan penggunaan frasa/perkataan tertentu yang dikatakan boleh digunakan secara eksklusif oleh penganut agama tertentu sahaja, saya bertanya sama ada Dhanen pernah mendapat komen sama.

“Pelik dan terkejut apabila ada insan yang menegur bahawa ‘salam’ cuma boleh digunakan oleh penganut agama tertentu. Tidak pernah pula saya dipanah petir semasa menyapa rakan-rakan dan kenalan dengan ucapan salam,” kata pemuda itu yang bakal melancarkan lagu terbaru bertajuk “Bogeyman” dalam masa terdekat.

(Catatan ini ditulis pada 30 Mei 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 11 Jun 2012. © Uthaya Sankar SB)