1 Feb 2011

Siri Artikel Interlok di FMT

Selepas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengadakan Taklimat Khas Mengenai Interlok Edisi Murid pada 16 Januari 2011, saya diberi peluang menulis artikel di portal berita Free Malaysia Today (FMT) untuk mengukuhkan hujah berhubung pendirian Kavyan.

Maka, saya menulis tujuh artikel untuk siri “Yang Arif” seperti berikut.


Sudah Terang Lagi Bersuluh?FMT, 18 Januari 2011


Noli Me TangereFMT, 19 Januari 2011


Jangan Sentuh Pak LahFMT, 20 Januari 2011


Gapena Tersalah Naik KapalFMT, 21 Januari 2011


Interlok: Prakata Yang TiadaFMT, 23 Januari 2011


Glosari Yang Terlalu CairFMT, 24 Januari 2011


Interlok: Hujah PenggulunganFMT, 25 Januari 2011


Selepas disiarkan di FMT, saya muatkan di blog saya sebagai dokumentasi serta dimasukkan pelbagai pautan (link) untuk memudahkan orang ramai memahami keseluruhan isu secara lebih mendalam.


Selepas siri “Yang Arif”, saya menulis pula siri “Adik-adik Sekalian” di FMT khusus sebagai panduan kepada pelajar Tingkatan Lima supaya mereka dapat lebih bersedia untuk membincangkan novel Interlok edisi murid secara “matang” di kelas.


Cikgu! Maniam Bukan PariaFMT, 26 Januari 2011


Cikgu! Saya Tidak Faham BahasaFMT, 27 Januari 2011


Dirgahayu Maniam dan KeturunannyaFMT, 28 Januari 2011


Cikgu! Mengapa Wanita Melayu Tidak Setia?FMT, 29 Januari 2011


Cikgu! Mengapa Maniam Tiada Jati Diri? FMT, 31 Januari 2011


Cikgu! Penari Kathakali Tidak Pakai TopengFMT, 1 Februari 2011


Pada 27 Januari 2011, diumumkan bahawa novel Interlok edisi murid akan dimurnikan. Namun, ada kelompok tertentu yang terus menyalak dan meneruskan kontroversi. Biarlah anjing-anjing itu terus menyalak; bukit tidak akan runtuh!


Sila KLIK DI SINI untuk membaca lebih banyak bahan berkaitan kontroversi novel Interlok Edisi Murid dari Disember 2010 hingga Ogos 2011.