27 Sept 2010

Namanya Roslan Jomel

Kali terakhir saya bertemu Abang Roslan Jomel (Abang Lan) adalah semasa Perhimpunan Alumni Minggu Penulis Remaja (MPR) pada 19 Disember 2009 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
.

Pada 19 Ogos 2010, saya berjaya mendapatkan kumpulan cerpen sulung beliau berjudul Namaku Epal Kuning (DBP, 2010) selepas berusaha hampir sebulan. Sila KLIK DI SINI untuk membaca kisah itu.

.

Saya juga sering menghubungi Abang Lan menerusi Facebook untuk bertanya bila kami boleh bertemu, khususnya kerana saya mahu mendapatkan tandatangan beliau pada buku berkenaan.

.

Akhirnya, pada pukul 2:39 petang, 23 September 2010, saya mendapat mesej menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS): “Di CM petang ini?”

.

Maka, sekitar pukul 4:00 petang, kami bertemu di Pasar Seni, Kuala Lumpur. Perkara pertama yang saya lakukan adalah memeluknya seperti biasa.

.

Perkara kedua, saya mendapatkan tandatangan pada naskhah Namaku Epal Kuning yang saya bawa bersama. Ketiga, saya memberikan naskhah Rudra Avatara dan Kathakali kepada Abang Lan. Menakjubkan juga apabila beliau boleh melihat senarai cerpen pada halaman kandungan buku Rudra Avatara dan menyatakan di akhbar/majalah mana cerpen-cerpen itu tersiar.

.

Seperti biasa, Abang Lan bersikap terlalu merendah diri apabila ditanya mengenai karya-karyanya dan sangat perahsia apabila ditanya mengenai perkembangan dirinya (kerjaya, tempat tinggal dan seumpamanya).

.

Malah, baru pada hari ini saya mendapat pengesahan bahawa Abang Lan memang sudah benar-benar berkahwin! Sebelum ini, apabila beliau beberapa menyebut mengenai “isteri”nya pada ruangan status di Facebook, nada dan konteks kelihatan seperti berjenaka.

.

Abang Lan bertanya pula kepada saya mengenai kisah saya melepaskan jawatan penyunting berita di RTM pada 8 April 2008 [BACA DI SINI] dan kisah saya meninggalkan RTM pada Januari 2010 [BACA DI SINI].

.

Selain bercakap mengenai perkembangan rakan-rakan penulis – khususnya mantan MPR 1991 – kami juga berbual mengenai Konvoi ke Rumah Ibadat, interaksi antara kaum/etnik, makna sapaan “Vanakam” (Tamil), “Salam” (Arab) dan “Salom” (Hebrew), perkembangan karya Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan Allahyarham Dato’ Usman Awang, serta beberapa perkara lain secara terbuka sambil minum. Bersama Abang Lan, saya tidak perlu bimbang disalah tafsir.

.

Abang Lan bertanya mengapa saya sudah agak lama tidak mengirim karya ke Mingguan Malaysia serta majalah-majalah DBP. Lalu, saya menjelaskan bahawa saya akan kirim hanya jika ada cerpen yang sesuai. Hal ini tidak bermakna saya tidak menulis kerana ada beberapa cerpen dalam beberapa majalah terbitan Kumpulan Media Karangkraf dan cerpen yang disiarkan secara eksklusif di blog saya.

.

Pada akhir pertemuan sekitar pukul 6:30 petang, saya sekali lagi memeluk Abang Lan dan menyatakan harapan dapat bertemu lagi; selewat-lewatnya sebelum akhir tahun.

.

Dalam perjalanan pulang, Lebuh Raya Persekutuan sesak seperti lazim. Saya mendengar cakera padat (CD) audio novel The Hour I First Believed sambil memandu.

.

Saya juga singgah di BookXcess, AmCorp Mall, Petaling Jaya dan membeli CD audio Tollins (Conn Iggulden, Harper: 2009) yang terdiri daripada 2 CD dan masa rakaman hampir 3 jam; dan CD audio novel klasik Anne of Green Gables (L M Montgomery, BBC: 2000) versi dramatization yang terdiri daripada 2 CD dengan masa persembahan 2 jam 30 minit.