Saturday, 13 June 2009

Om ... Shanti

Jangan terkejut jika saudara melihat saya bersama-sama rakan-rakan (bekas pelajar saya) dari beberapa Negara Islam dan mereka mengucapkan “Assalamualaikum” walaupun mereka tahu saya Bukan Islam.

Malah, apabila mereka (yang sudah tamat belajar dan kembali ke negara asal atau ke negara-negara lain untuk bekerja) menghubungi saya (melalui telefon atau internet), perkara pertama yang mereka ucapkan adalah “Assalamualaikum, Bayya/Brother”.

Saya juga tidak berasa janggal untuk memberi salam kepada mereka; dan mereka juga akan menjawab salam itu dengan penuh ikhlas.

Pasti sahaja keadaan ini agak mustahil diperhatikan apabila saudara melihat saya bersama-sama rakan-rakan beragama Islam dari Malaysia.

Malah, semasa di alam persekolahan, saya pernah diberitahu oleh beberapa guru dan rakan-rakan (beragama Islam) bahawa mereka dilarang memberi salam kepada atau menjawab salam daripada seorang Bukan Islam.

Walaupun saya pada waktu itu hairan dan tertanya-tanya akan rasional di sebalik “syarat” seperti itu, saya terpaksa mendiamkan diri kerana tidak mahu “dilabel” mempersoalkan “peraturan” agama.

Termasuk juga apabila diberitahu oleh seorang rakan beragama Islam bahawa jika ada orang Bukan Islam memberi salam, maka perlu dijawab dengan kata-kata (dalam Bahasa Arab, tentunya) yang membawa makna yang kurang enak dan berbentuk “kutukan”.

Tentu sahaja semua itu amat menghairankan bagi saya sebagai seorang pengamal budaya India dan agama Hindu kerana dalam budaya India-Hindu, kata-kata yang sering diucapkan (dalam Bahasa Sanskrit) adalah “Lokas samastha sukhino bhavantu. Om … Shanti, Shanti, Shanti.”

Saya tidak pandai Bahasa Sanskrit, tetapi apa yang difikirkan dalam hati dan jiwa semasa mengucapkan kata-kata itu adalah (lebih kurang): “Saya doakan supaya semua orang selamat dan gembira. Aman, aman, aman.”

Tentu sahaja “semua orang” yang dimaksudkan merujuk kepada “semua orang” – tanpa mengira kaum, agama, bangsa, sekutu atau seteru.

Om … Shanti, Shanti, Shanti! -- SILA KLIK DI SINI untuk huraiakn lebih lanjut.

5 comments:

  1. Tanyalah kepada mereka yang lebih arif dapatkan kepastian mungkin boleh lawat web Dr. Mohd Asri atau Ustaz Zaharuddin.....Jangan lupa lawat dan tanya mereka yang arif jangan dengar mereka yang kurang arif...

    http://drmaza.com/
    http://www.zaharuddin.net/

    ReplyDelete
  2. Baru sekarang saya faham sedikit tentang seorang kawan lelaki Malyalam bernama Uthaya Sankar! Jika ada ramai lagi sepertinya, alangkah aman, damai dan makmur Malaysia kita!

    ReplyDelete
  3. Saya sedih apabila membaca tulisan anda, Uthaya tentang sikap orang Islam Melayu tentang ucapan salam. Adalah tidak tepat kalau ucapan salam kepada orang bukan Islam dengan kata mengutuk. Islam tidak mengajar begitu. Dalam Islam, orang bukan Islam yang bersetuju hidup damai dengan orang Islam seperti di Malaysia, dianggap sama. Tapi kalau orang bukan Islam yang menentang Islam seperti Yahudi, kedudukannya tidak sama, barangkali mungkin itu yang dimaksudkan dengan kutukan itu.
    Ucapan Assalamualaikum bermaksud ucapan selamat sejahtera, malah ucapan itu sebagai doa orang Islam kepada orang yang kita bertemu itu semoga juga di dalam peliharaan Allah.

    ReplyDelete
  4. Benar sdr Uthaya, seperti yang Ustaz Baei katakan. Ucapan salam dalam Islam adalah salah satu doa yang dimuliakan dengan nama Tuhan di dalam ucapan tersebut. 'As-Salam' adalah salah satu daripada nama-nama Tuhan yang juga membawa maksud sejahtera. Manakala 'alaikum' bermakna ke atas kamu semua.

    Kerana itu umat Islam menggunakan ucapan ini terhadap umat Islam yang lain, dengan beranggapan orang yang diberi salam itu faham tanggungjawab ke atas ucapan itu dan menjawabnya dengan sempurna.

    Ucapan ini tidak digunakan kepada orang bukan Islam bagi mengelakkan salah faham, ataupun mengelirukan orang bukan Islam yang tidak begitu faham dengan ungkapan-ungkapan berbahasa Arab. Berbeza dengan golongan umat Arab yang memahami maksud ungkapan tersebut, mereka tidak bermasalah menggunakannya.

    Apabila ucapan salam disebut dalam bahasa Melayu contohnya kepada orang bukan Islam, ucapan itu lebih difahami dan keikhlasan sapaan itu dapat diterima oleh kedua-dua belah pihak.

    Apa yang sdr dengar tentang ucapan salam oleh bukan Islam yang dibalas dengan kutukan itu sama sekali tidak benar, dan barangkali digunakan sebagai pegangan sesetengah pihak yang tidak memahami Islam secara sepatutnya, memusuhi bukan Islam secara membuta tuli. Ini adalah tindakan peribadi yang tidak melambangkan agama Islam.

    Orang bukan Islam yang tidak memerangi umat Islam akan dihormati dan dilindungi oleh umat Islam yang lain. Begitulah adanya. :)

    ReplyDelete
  5. salam sejahtera tuan Uthaya. saya faham tuan berfikir seperti tulisan tuan. Tapi, saya kecewa tuan seakan melabelkan yg Islam mengutuk insan lain yg mengucapkan salam. ada byk ungkapan kita boleh ucapkan salam sesama manusia, gunalah bahasa apapun. 'Assalamualaikum' khusus dari muslim untuk muslim. jika tuan tuan boleh faham dgn bahasa mudahnya, ungkapan itu jika digunakan dengan sengaja oleh nonmuslim (sdgkan dia tahu ungkapan khusus itu dilarang bagi nonmuslim), itu samalah spt mampermainkan ucapan suci itu. saya harap tuan tidak berkecilhati kerana dilarang menggunakan salam kami. namun, saya harapkan tuan memahami ungkapan 'assalamualaikum' tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya. hya dari muslim untuk muslim. Umat Islam digalakkan memberi salam dan mengucapkan selamat pada kaum yang lain dengan pelbagai cara selain assalamualaikum. Harap tuan memahami agar kita saling menghormati sesama makhluk.

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!