25 May 2010

Subramaniya Bharati

Subramaniya Bharati (11 Disember 1882 – 11 September 1921) terkenal sebagai penyair yang memperjuangkan kemerdekaan negara India dan kecintaan terhadap bahasa Tamil.

Bakat kepenyairannya diiktiraf seawal usia sebelas tahun apabila pemerintah di Ettiyapuram menganugerahkannya gelaran “bharati”. Selain menjadi penyair istana, Subramaniya Bharati juga berpengalaman sebagai guru dan editor jurnal.


Penglibatannya dalam dunia penerbitan digunakan sepenuhnya untuk menulis dan menyiarkan karya-karya bertema perjuangan kemerdekaan India daripada penjajahan British.


Penyair ini menguasai pelbagai bahasa termasuk Bengali, Hindi, Sanskrit dan Inggeris. Beliau juga menterjemah karya bahasa-bahasa lain ke Bahasa Tamil. Namun, beliau dengan tegas mengatakan bahawa tiada bahasa lain di dunia ini yang lebih indah daripada bahasa Tamil.


Selain menterjemah Bhagavad Gita ke Bahasa Tamil, Subramaniya Bharati juga menghasilkan Kannan Paatu, Kuyil Paatu dan Panjali Sabatham. Banyak sajak ciptaannya dijadikan lagu, dan masih diberi nafas baru oleh pemuzik muda serta dimasukkan dalam filem Tamil.


Nota: Maklumat ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB untuk sebuah ensiklopedia pelajar tetapi tidak diketahui sama ada ensiklopedia berkenaan sudah terbit.