Friday, 26 March 2010

Nama Pena, Nama Samaran

Saya menggunakan nama-nama pena Shafie Uzein Gharib, Hanuman O dan Leonard Loar dalam penulisan kreatif. Kebanyakan khalayak sastera sudah sedia mengetahui nama-nama pena ini. Jadi ia bukannya “nama samaran”.
..

Saya menggunakan nama-nama pena ini mengikut kesesuaian. Shafie Uzein Gharib biasanya saya gunakan apabila menyiarkan cerpen-cerpen berunsur Islam manakala Hanuman O bagi cerpen-cerpen parodi daripada epik Ramayana.

..

Akan tetapi selepas beberapa tahun berkarya, rakan-rakan editor mula meminta saya mengekalkan nama sebenar pada by line. Kata mereka, ada demand bagi karya-karya yang ditulis oleh “Uthaya Sankar SB”!

..

Sila KLIK DI SINI untuk membaca catatan saya mengenai nama pena dan nama samaran di akhbar Mingguan Malaysia pada 21 Januari 1996.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!