23 Mar 2009

Mengubah Alpa (Bahagian 1)

Kisah ini bukan sebuah kisah baru. Segala permasalahan yang ditampilkan di sini sudah pernah diperkatakan secara umum dan secara khusus dalam ratusan – malah ribuan – karya bahasa Tamil sejak dahulu.
.
Terkini, dalam novel Alpa karya M. Balachandran, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (2006). Namun, memandangkan kehadiran kami langsung tidak dijelaskan dalam novel itu, kami memilih untuk tampil menceritakan pandangan kami.
.
Kisah ini boleh dibaca bersama-sama karya-karya terdahulu yang mengangkat tema sekolah jenis kebangsaan Tamil di estet; atau boleh dibaca secara berasingan. Malah, lebih baik dibaca secara berasingan supaya para penulis asal yang cuba (ulang: cuba) mengangkat kisah kami dalam karya mereka tidak akan melenting, lalu menghukum kami dalam karya-karya seterusnya.
.
“Saya fikir, memang wajar diri kita semua tidak dipaparkan dalam kebanyakan karya. Saya fikir, hal itu disengajakan oleh para penulis yang memang bijak menggunakan kreativiti dan lesen untuk mengkritik isu-isu sosial.”
.
[BERSAMBUNG ESOK]
.