13 Mar 2009

Di Sebalik Tabir "Ally"

Terima kasih kepada semua yang telah sudi menonton rancangan “Ally” menerusi TV3 pada pukul 11:00 malam, Rabu, 11 Mac 2009.

Selepas siaran rancangan berkenaan yang memaparkan “Siaran Langsung” pada sudut kanan, atas skrin televisyen, ada kenalan yang menelefon untuk mengucapkan tahniah serta melahirkan rasa tidak puas hati kerana kemunculan saya hanya “sekejap”.

Saya masuk kerja di Bilik Operasi Unit Bencana RTM selepas tengah malam. Sempat memuatnaik beberapa foto yang diambil pada rancangan “Ally” ke Facebook. Dan sempat juga membaca beberapa komen yang dimasukkan oleh rakan-rakan.

Memanglah tidak banyak perkara yang sempat diperkatakan dan disiarkan dalam rancangan sejam itu yang tidak kurang “meriah” dengan iklan! Tambahan pula ada empat tetamu pada kali ini, berbanding biasanya tiga orang sahaja.

Ada juga rakan-rakan di Facebook yang meminta diceritakan “kisah-kisah di luar siaran”. Cadangan yang baik. Apapun, ada pelbagai “rahsia” dan aktiviti di luar waktu siaran yang merupakan sebahagian daripada gerak kerja pihak penerbitan.

Maka, saya memilih untuk tidak menulis (“mendedahkan”?) mengenainya di sini.

Semasa saya mula-mula bertemu Rita Kalsom Rafi, beliau sedang makan bersama seorang pegawai TV3. Saya dan Ally Iskandar menyertai mereka. Seperti yang Ally ceritakan semasa siaran, kami bertiga menggunakan sudu dan garfu sementara Rita menggunakan jari untuk makan.

Pada mulanya, apabila mendengar Rita rancak – dan sedikit rasa malu-malu – berbual menggunakan Bahasa Inggeris yang fasih dan penuh gaya “mat salleh”, saya fikir beliau rakyat asing.

Kemudian, semasa berada di bilik solekan, saya berpeluang mendengar Rita bercakap Bahasa Malaysia (loghat utara) dengan amat lancar. Rupa-rupanya, Rita anak kacukan – seperti diceritakannya dalam rancangan “Ally”.

Si Qawi pula pada mulanya amat pendiam. Saya pula yang bertanya itu-ini mengenainya.

Akan tetapi, apabila naik ke pentas bersama-sama Ally, Qawi mengalami transformasi yang hebat! Remaja berumur 13 tahun itu begitu rancak bercerita kisah dan pengalaman di sekolah aliran Cina!

David Teo pula penerbit filem yang hanya saya berpeluang untuk bercakap apabila kami sudah sama-sama berada di pentas bersama Ally.

Terus-terang, saya merasakan perbezaan yang ketara antara kami berdua. Beliau mengakui “lebih Melayu daripada Cina” sedangkan saya pula “lebih Malaysia daripada Melayu/India”.

Beliau berpendapat “asal orang faham sudahlah” mengenai penggunaan Bahasa Malaysia, manakala saya pula memeriksa bahasa pada SMS sebelum mengirim!

Rakan-rakan yang menonton rancangan “Ally” mungkin sempat menyedari perbezaan ini. Apapun, segala perbezaan inilah yang menjadikan Bangsa Malaysia amat unik.

Apapun, tidak semua perkara yang dibualkan oleh Ally, Uthaya, Rita, David Teo dan Qawi berpeluang diketahui oleh penonton di rumah.

Kalau tidak percaya, cuba bertanya kepada pelajar UiTM yang hadir di studio sebagai penonton.
Catatan: Dapatkan foto di Facebook.