14 Mar 2009

SMS daripada Rakan yang Jauh

Banyak juga SMS dan e-mel yang saya terima daripada rakan-rakan dan bekas pelajar selepas mereka menonton saya dalam rancangan “Ally” pada 11 Mac 2009. (Baca catatan lalu.)

Saya tertarik membaca salah satu SMS yang saya terima pada 12 Mac 2009. Kata rakan yang mengirimnya:

“Saya menonton kemunculan saudara semalam [11 Mac]. Memang menarik.

“Tetapi saya ada cerita untuk dikongsi dengan saudara tentang suami saya. Sudah hampir 20 tahun berkahwin, suami saya tidak pernah menyokong dunia penulisan; apatah lagi rakan-rakan sastera saya. Barangkali dia cemburu.

“Entah macam mana, dengan kewujudan buku saudara [Rudra Avatara] dan dibelek anak-anak, dia baru sedar, pemuda yang bernama Uthaya [Sankar SB] adalah sahabat isterinya.

“Jadi, petang semalam [11 Mac], saya beritahunya yang saya mahu menonton kemunculan Uthaya. Tiba-tiba dia boleh datang duduk bersama! Biasanya dia tidur awal.

“Rupa-rupanya dia pun minat terhadap saudara. Kalau sebelum ini, dia akan berlalu jika saya menonton Anjung Seni. Anak-anak pun dia tegah menghadiri acara sastera. Dan saya tidak menulis lagi [karya sastera] kerananya.

“Terima kasih kerana menjadi sahabat saya.”