21 Feb 2009

Cita-cita Saya

Pada zaman dahulu, semasa di Darjah 1, 2 & 3, berikut cita-cita yang saya nyatakan apabila ditanya oleh guru untuk diisi pada suatu borang:

1) Lawyer
2) Polis
3) Doktor

Terus-terang, semasa di Darjah 1, saya tidak tahu pun apakah bidang kerja “lawyer”; malah tidak tahu bahawa nama profesion itu dalam Bahasa Malaysia adalah “peguam”.

Sebaliknya, saya hanya mengulang senarai yang diajar kepada saya oleh adik-beradik dalam keluarga: Cita-cita saya adalah “lawyer” atau “polis” atau “doktor”.

Penggunaan istilah “cita-cita” sebenarnya tidak tepat. Sepatutnya “kerjaya” – atau memandangkan Bahasa Malaysia dilihat sebagai tidak lengkap tanpa Bahasa Inggeris, “profesion”.

Saya percaya, murid-murid pada masa sekarang masih diminta menyenaraikan tiga “cita-cita”.

Cita-cita Devishi Prabha Sankari yang berusia 7 tahun adalah:

1) Menjadi seorang doktor dan membuka sebuah klinik sendiri

DAN

2) Menjadi seorang jurutari dan membuka studio tarian sendiri

DAN

3) Menjadi penyunting berita sambilan di RTM.