Saturday, 21 February 2009

Cita-cita Saya

Pada zaman dahulu, semasa di Darjah 1, 2 & 3, berikut cita-cita yang saya nyatakan apabila ditanya oleh guru untuk diisi pada suatu borang:

1) Lawyer
2) Polis
3) Doktor

Terus-terang, semasa di Darjah 1, saya tidak tahu pun apakah bidang kerja “lawyer”; malah tidak tahu bahawa nama profesion itu dalam Bahasa Malaysia adalah “peguam”.

Sebaliknya, saya hanya mengulang senarai yang diajar kepada saya oleh adik-beradik dalam keluarga: Cita-cita saya adalah “lawyer” atau “polis” atau “doktor”.

Penggunaan istilah “cita-cita” sebenarnya tidak tepat. Sepatutnya “kerjaya” – atau memandangkan Bahasa Malaysia dilihat sebagai tidak lengkap tanpa Bahasa Inggeris, “profesion”.

Saya percaya, murid-murid pada masa sekarang masih diminta menyenaraikan tiga “cita-cita”.

Cita-cita Devishi Prabha Sankari yang berusia 7 tahun adalah:

1) Menjadi seorang doktor dan membuka sebuah klinik sendiri

DAN

2) Menjadi seorang jurutari dan membuka studio tarian sendiri

DAN

3) Menjadi penyunting berita sambilan di RTM.

1 comment:

  1. haha.. Tau tak senarai cita2 saya dulu?
    1. Artis (penyanyi dan pelakon seperti ogy ahmad daud)
    2. Bos (tak ckp pula bos kpd apa dan sapa)
    3. Orang kaya berniaga. (Haha tang ni mmg lawak sbb tak tau juga nak berniaga apa sampai jadi kaya )

    Nampaknya, cita2 saya adala sikit yg kena tapi tak kaya2 pun di no3. No 1 tu lari juga walaupun bidang broadcasting tetap dirasa.
    -Nazira Noran
    http://www.nazira.biz/

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!