17 Jun 2008

Anekdot Bahasa

Saya ke Pos Malaysia Taman Sri Muda, Shah Alam seawal 8:25 pagi untuk mendapatkan rebat (sebut: "ri-bat" di RTM) yang mula diberikan sejak Sabtu, 14 Jun 2008.
.
Walaupun menunggu selama sejam sebelum tiba giliran saya untuk berurusan di kaunter, saya tidak jemu atau bosan, kerana membaca kumpulan cerpen The Japanese Wife (Kunal Basu).
.
Sambil itu, saya sempat mendengar tiga wanita berbual rancak menggunakan Bahasa Malaysia. Seorang Melayu, seorang Cina dan seorang India. Mereka berbual mengenai kenaikan harga petrol, kenaikan harga barangan keperluan harian dan tentang pemberian rebat oleh kerajaan.
.
Saya terasa bangga kerana mereka menggunakan Bahasa Malaysia secara spontan sepanjang berkomunikasi.
.
Tidak lama kemudian, datang seorang lagi wanita Melayu menyertai perbualan mereka. Dia menggunakan broken English.
.
Pada waktu itu, barulah saya sedar bahawa wanita "Melayu" yang pertama tadi sebenarnya seorang wanita warganegara Indonesia.