Usaha menerbitkan sendiri buku bagi bacaan
kanak-kanak tidak sama dengan menerbitkan buku untuk dewasa atau umum.
Hal ini saya rasai menerusi pengalaman
mengusahakan buku Nari! Nari! yang [bakal] terbit pada
Oktober 2015.
Cabaran paling utama adalah memastikan
lukisan atau ilustrasi mampu menarik perhatian pembaca kanak-kanak.
Pada masa sama, buku perlu ada kebolehan
untuk turut mencuit perhatian pembaca remaja dan dewasa.
Tidak setakat itu, memandangkan saya
menulis dalam Bahasa Malaysia, maka kumpulan cerita
rakyat India yang dihasilkan perlu sesuai untuk bacaan khalayak pelbagai kaum,
agama, etnik dan budaya di Malaysia.
Sejak beberapa tahun lalu, saya berusaha mengenal
pasti individu yang boleh membantu saya menghasilkan ilustrasi yang memenuhi
kehendak saya.
Beberapa individu menunjukkan minat, tetapi
akibat kekangan masa dan kesibukan kerja, saya terpaksa
melepaskan mereka.
Akhirnya, hasil perbincangan dengan Encik
Koh Yok Hwa, pengarah urusan Gemilang Publishing Sdn Bhd, penyelesaian terbaik
berjaya ditemui.
Salah seorang kakitangan beliau, Teh Hun Yi diberikan tanggungjawab
menghasilkan ilustrasi.
Penantian saya selama hampir lima tahun
akhirnya berbaloi. Pengajaran yang diperolehi adalah seorang penulis yang mahu
menerbitkan sendiri buku cerita kanak-kanak perlu banyak bersabar.
Satu lagi masalah yang dihadapi adalah dari
segi kewangan. Sebagai seorang penulis sepenuh masa, saya bergantung sepenuhnya
pada hasil penulisan dan pengendalian bengkel penulisan.
Dalam keadaan tiada wang untuk menampung
kos mencetak buku, ada dua pilihan.
Sama ada membatalkan cadangan menerbitkan
buku ini, atau mendapatkan sumbangan bagi menjayakan impian menerbitkannya.
Saya memilih untuk mendapatkan sumbangan,
tetapi bukan dalam bentuk “derma” yang tidak dilketahui sumbernya.
Konsep “modal sosial” (social capital) menjadi pilihan sejak menerbitkan novel Panchayat: Edisi Khas (2012).
Meletakkan keyakinan pada “kuasa” orang ramai
Menerusi cara itu, orang ramai yang
berminat akan membuat tempahan awal berbayar.
Hasil sumbangan itu digunakan untuk
menampung sebahagian kos mencetak buku.
Memandangkan sayalah penulis, penerbit dan
pengedar buku-buku ini, maka saya melupakan soal royalti, iaitu wang yang perlu
dibayar kepada penulis.
Dalam usaha menerbitkan buku Nari! Nari! timbul pula persoalan baharu
kerana sasaran utama pembaca buku ini adalah kanak-kanak dan remaja awal.
Golongan ini tidak memiliki kuasa membeli (buying power) dan bukan pembuat
keputusan (decision maker).
Saya melakukan promosi bagi tempahan awal
buku ini menggunakan Facebook, tetapi
rakan-rakan saya di media sosial itu dihadkan kepada individu berumur minimum
18 tahun.
Jumlah rakan-rakan saya di Facebook juga dihadkan kepada sekitar
500 orang yang terpilih.
Maknanya, cabaran yang dihadapi oleh
seorang individu yang mempunyai impian menerbitkan sendiri sebuah buku cerita
kanak-kanak semakin bertambah.
Mujurlah saya meletakkan keyakinan terhadap
rakan-rakan di Facebook, sahabat di alam nyata,
serta saudara-mara yang mengenali saya.
Mereka tampil membantu menghulurkan
sumbangan dalam bentuk tempahan awal berbayar. [Senarai
Penyumbang]
Perlu diingat bahawa bukanlah sesuatu yang
mudah dalam konteks negara kita untuk membuat pembayaran bagi suatu barangan
yang belum muncul dalam bentuk fizikal.
Dalam hal ini, perkara yang perlu
dipelajari rakan-rakan penulis yang mahu menerbitkan karya sendiri adalah aspek
keyakinan orang ramai.
Sekiranya penulis mempunyai reputasi yang
baik dalam kalangan pembaca dan masyarakat, maka urusan menjadi lebih mudah.
Mengikut perancangan, saya mahu mencetak
1,000 naskhah buku Nari! Nari! dan
sehingga makalah ini ditulis (13 September 2015), sudah ada tempahan berbayar
bagi 544 naskhah.
Tentu sahaja kejayaan ini merupakan bukti
konsep “modal sosial” boleh digunakan sekiranya memenuhi pelbagai syarat yang
diterangkan secara umum di atas.
Bukan sekadar terbitkan buku dan kaut untung
Pendekatan modal sosial menggabungkan
“kuasa” yang ada pada setiap individu dalam masyarakat untuk melakukan apa yang
mungkin tidak akan menjadi kenyataan sekiranya terpaksa bergantung kepada
kuasawan, politikus, kerajaan dan kapitalis.
Saya lahir dalam keluarga kurang berada.
Sejak kanak-kanak, saya amat gemar membaca buku cerita.
Malangnya, buku cerita adalah barangan
mewah yang berada di luar kemampuan kami pada waktu itu.
Semasa menguruskan penerbitan buku Nari! Nari!, saya terkenang akan
kanak-kanak yang mungkin tidak mampu memiliki buku ini.
Masalahnya, saya sendiri bergantung kepada
sumbangan orang ramai untuk menerbitkan buku ini.
Bagaimana saya mahu membantu kanak-kanak
daripada keluarga kurang berada untuk turut mampu memiliki dan membaca buku
ini?
Suatu kempen mudah yang dipanggil Saya
Mahu Nari! Nari! dimulakan.
Dengan bantuan rakan-rakan, saya mengenal pasti beberapa kanak-kanak yang layak
diberikan hadiah buku cerita ini.
Foto mereka dipaparkan di Facebook dan orang ramai dipelawa
membuat tempahan buku sambil menyumbangkan senaskhah buku kepada kanak-kanak terbabit.
Sambutan yang diterima amat menggalakkan.
Saya terharu kerana ramai yang tampil menyokong usaha ini.
Dalam masa beberapa hari, sekitar 35
kanak-kanak pelbagai kaum daripada keluarga kurang berada sudah dikenal pasti
untuk menerima hadiah buku cerita.
Saya percaya “niat” amat penting apabila
seseorang mahu melakukan sesuatu.
Bagi golongan penulis, sekiranya mahu
menerbitkan buku sendiri dengan niat mahu menyajikan bahan bacaan bermutu
kepada khalayak pelbagai kaum, maka segala urusan pasti menjadi mudah.
Perkara ini saya alami sendiri dalam proses
menerbitkan buku sejak 2001. Oleh kerana saya bukan seorang kapitalis serta
tiada sebarang niat mahu mengaut keuntungan, maka urusan saya sentiasa sahaja
dipermudahkan. [Senarai
Buku Di Sini]
Malah, seorang rakan, Kumaran Nagapa dari
Batang Berjuntai, Kuala Selangor melahirkan keinginan mahu membeli Nari! Nari! untuk didermakan kepada 100
kanak-kanak di sekitar tempat tinggalnya.
Saya bersetuju menawarkan buku pada harga
kos bagi membantu usaha murni ini. Apabila niatnya itu dikongsikan menerusi Facebook, sumbangan berjaya dikumpul
untuk membeli 102 buku.
Perkongsian pengalaman ini bukanlah
bertujuan bersikap riak atau mengangkat bakul sendiri. Sebaliknya untuk
berkongsi panduan dengan rakan-rakan penulis yang bercadang menerbitkan buku
sendiri.
[Makalah ini ditulis pada 13 September 2015 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 16 September 2015. BACA MAKLUMAT BERKAITAN DI SINI. © Uthaya Sankar SB 2015. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan mana-mana blog
kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]