26 Dec 2009

Gandhi, Chewbacca dan Penipuan Besar!

Pada Rabu, 23 Disember 2009, seorang rakan di Facebook bertanya selepas melihat foto profil saya: “Who is the King Kong?”
.

Keesokannya, saya memberikan jawapan yang sebenarnya merupakan suatu perangkap:

.

Some Kalidas might comment that ‘Uthaya buta sejarah’ and ‘Uthaya mencemar nama serta imej watak Star Wars yang dianggap sebagai dewa/Tuhan oleh peminat’. It’s based upon Chewbacca.”

.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca maklumat mengenai isu berkenaan.

.

Perangkap itu rupa-rupanya mengena kerana pada Hari Krismas, individu yang “dicari” memberi respons; walaupun hanya melalui catatan amat ringkas: “:)”

.

Dari sana, saya berjaya mengetahui identiti sebenar individu berkenaan serta pautan ke blognya. Maka, dapatlah saya membaca sepenuhnya tulisan “Kalaiarasan” yang pernah saya baca sekali lalu pada 8 Disember 2009.

.

Saya pernah melihat sendiri beberapa komen oleh “Muniandy” hilang di depan mata dari blog Kalaiarasan. Saya telah menyaksikan sendiri “sumber” tiba-tiba muncul selepas Muniandy menuduh Kalaiarasan menciplak tulisan mengenai Mahatma Gandhi dari sumber lain.

.

Pada kali ini, saya dapat membaca pula Penipuan Besar yang dilakukan oleh Kalaiarasan! Kononnya “sumber” telah sedia ada sejak 30 November 2009.

.

Apa yang menarik, beberapa “watak fiksyen” turut tampil menyokong Kalaiarasan dengan mengatakan bahawa mereka melihat “sumber” dinyatakan sejak mula lagi.

.

Saya hanya mampu tertawa dan terkenang akan cerpen “Kita Sudah Gagal, Raja” (Rudra Avatara, 2008).

.

Berbekalkan kecanggihan teknologi dan bantuan pakar internet, pada 25 Disember 2009, saya secara peribadi berjaya melihat catatan di blog Kalaiarasan bertarikh 7 Disember 2009.

.

Ternyata tiada “sumber” dinyatakan sebelum 8 Disember 2009. Saya membuat salinan elektronik serta mencetak satu salinan untuk disimpan. Sesiapa yang berminat bolehlah berjumpa saya untuk melihat bahan bukti berhubung Penipuan Besar yang dimaksudkan.

.

Saya memilih untuk tidak menulis sebarang komen di blog Kalaiarasan kerana saya tahu, komen saya berisi kebenaran tidak diperlukan di sana dan pasti akan dipadam oleh pemilik blog berkenaan; sepertimana dilakukan terhadap komen kritis oleh “kawan-kawan”nya sendiri.

.

Apapun, terima kasih, Chewbacca!