5 Mar 2009

Dewa Berkepala Gajah

Saya amat suka apabila ada orang bertanya dan mahu mendapatkan penjelasan berhubung budaya kaum India.

Budaya kaum India – khususnya dalam konteks kaum India beragama Hindu – memang amat kompleks dan sangat mudah diputar-belit oleh mana-mana pihak.

Baru-baru ini – pada 25 Februari 2009 – seorang rakan di tempat kerja bertanya mengapa terdapat lukisan dewa berkepala gajah (Ganesha) pada kad undangan kahwin.

Kemudian, beliau bertanya mengenai amalan kasta dalam budaya India.

Apabila memberi penjelasan mengenai hal-hal berkaitan budaya India dan agama Hindu, saya sering membandingkan (melihat persamaan dan perbezaan) dengan budaya kaum lain dan agama lain bagi membantu pemahaman.

Sekiranya individu yang bertanya merupakan menganut agama lain, saya akan nyatakan lebih awal bahawa perbandingan (melihat persamaan dan perbezaan) yang saya lakukan bukan bertujuan “menyebarkan” agama Hindu atau “menggugat” keimanan individu yang bertanya tadi.

Selalunya, individu yang bertanya itu memahami hakikat berkenaan dan mampu mendengar penjelasan saya dengan fikiran rasional dan terbuka.

Malah, sering juga saya perlu memberi penjelasan kepada masyarakat India dan penganut agama Hindu sendiri!

Apa yang penting, saya mampu memberi sedikit sumbangan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya yang bersatu (“united”) ke arah pembinaan Bangsa Malaysia yang memiliki ciri-ciri integrasi sejati (“integrated”) seperti saling memahami, saling mengenali, saling menghormati serta saling menerima perbezaan budaya.