Dalam Belanjawan 2023 yang dibentangkan pada 24 Februari 2023, peruntukan khas diberi bagi merancakkan dan mempergiat aktiviti terjemahan bahan bacaan bermutu.
Perdana
Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menekankan perlunya aktiviti penerbitan
bahan bacaan bermutu tinggi oleh penulis tempatan ditingkatkan.
Penegasan
ini selaras ciapan beliau menerusi Twitter
pada 11 Disember 2022 bahawa belum terlambat untuk memupuk budaya membaca dan
mencambah daya fikir kritis dalam kalangan generasi muda.
Sebagai individu yang terlibat secara langsung dalam bidang penulisan dan penerbitan sejak 1992, saya amat bersetuju dan menyokong sebarang usaha membantu orang ramai memiliki akses bagi bahan bacaan bermutu dalam mana-mana bahasa.
Kumpulan
Sasterawan Kavyan
yang diasaskan pada 1999 mengendalikan pelbagai acara di seluruh negara bagi
memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat akar umbi.
Salah
satu masalah yang dikenal pasti ialah kurangnya ibu bapa dalam kategori berpendapatan
rendah membelikan buku cerita untuk anak-anak. Saya amat memahami situasi ini
kerana turut melalui pengalaman sama sewaktu membesar di Aulong Lama, Taiping —
[kisah saya].
Salah
satu usaha Kavyan ialah mencari jalan bagi membolehkan kanak-kanak di sekolah rendah
berpeluang memiliki dan membaca buku cerita, khususnya sastera kebangsaan yang
dihasilkan penulis kaum India.
Baca
juga — “Jangan Biar Minda Anak Berkarat”
Buku Nari! Nari! merupakan kumpulan
cerita rakyat India yang saya ceritakan semula dalam Bahasa Malaysia untuk bacaan
kanak-kanak Malaysia. Buku terbit pada 1995 dan diulang cetak pada 2000 kerana
mendapat sambutan hangat, khasnya daripada murid sekolah Tamil.
Kanak-kanak
kaum India ternyata teruja membaca cerita rakyat dan kisah-kisah tradisional
yang mungkin pernah didengar daripada nenek atau ibu bapa.
Pada
2015, saya menerbitkan semula buku itu dalam edisi baharu. Pada kali ini, saya
mendapat sokongan daripada rakan-rakan budiman untuk menampung sebahagian kos
cetak.
Buku Nari! Nari! dijadikan hadiah apabila Kavyan
mengendalikan program galakan membaca di sekolah rendah. Kisah-kisah dalam buku
itu turut dijadikan teks untuk siri bengkel asas lakonan.
[Sila imbas kod QR - Please scan QR code]
Selain
kanak-kanak, golongan remaja dan ibu bapa turut berminat menghayati kisah-kisah
dalam buku itu serta mempersembahkannya dalam bentuk drama pentas.
Kanak-kanak
amat terhibur menyanyikan lirik yang termuat dalam cerita “Si Bodoh dan Lembu
Kuil” serta “Hati Monyet”. Program Kavyan menjadi ceria setiap kali kanak-kanak
menyanyikan lagu-lagu itu dengan penuh semangat.
Selain murid
sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT), buku Nari!
Nari! turut mendapat sambutan murid sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC)
dan sekolah kebangsaan (SK).
Kita
sering mendengar rungutan dan kritikan bahawa murid SJKC dan SJKT kurang menguasai bahasa kebangsaan
serta tidak menggemari karya sastera kebangsaan. Individu yang mendedahkan
segala masalah itu tidak pula memberikan cadangan bagi mengatasinya. Malah, mereka
tidak turun padang untuk mengatasi masalah itu.
Berdasarkan
pengalaman saya dan Kavyan mengendalikan pelbagai program di sekolah dan dalam
komuniti akar umbi, cara terbaik mengatasi masalah adalah dengan menyediakan
akses kepada bahan bacaan bermutu.
Dalam
kes buku Nari! Nari! yang diterbitkan
pada 2015, ia dijadikan bahan pelbagai aktiviti semasa program Kavyan. Rakan-rakan
tampil menaja buku itu supaya boleh dijadikan hadiah kepada murid-murid dan
peserta program.
Rata-rata
peserta mengaku amat teruja dan berminat membaca buku cerita selepas menyertai
program didik hibur (edutainment) anjuran
Kavyan. Hal ini tidak menghairankan kerana segala program dirangka dengan
teliti selaras penerapan konsep didik hibur yang disarankan Kementerian Pendidikan
(KPM).
Apabila
saya bertemu semula sebahagian murid, ibu bapa dan guru terbabit beberapa tahun
kemudian, mereka masih ingat bagaimana program Kavyan dan buku Nari! Nari! berjaya memupuk minat mereka
terhadap bahasa dan sastera kebangsaan.
Ilustrasi
cantik dihasilkan Teh Hun Yi turut menjadi daya penarik
bagi kanak-kanak pelbagai kaum.
Buku Nari! Nari! dicetak seribu naskhah pada 2015
dan sudah lama habis stok. Kanak-kanak yang membacanya dengan penuh minat pada
waktu itu sudah berusia hampir 20 tahun sekarang.
Sementara
itu, kanak-kanak yang kini berada di sekolah rendah merupakan generasi baharu
yang masih perlu diberi ruang dan peluang membaca buku cerita bermutu.
Memanglah
ada pelbagai bahan bacaan dalam pasaran. Malangnya, selalu juga kita mendengar
rungutan ibu bapa bahawa buku yang dibeli terselit unsur negatif dan kurang
membina.
Harga
bahan bacaan bermutu juga semakin hari semakin meningkat. Dalam situasi ini, saya
mengambil keputusan mengulang cetak buku Nari!
Nari! sebanyak 500 naskhah.
Melalui
Kavyan, kami berusaha mendapatkan sokongan orang ramai bagi menampung
sebahagian kos ulang cetak — [maklumat di sini].
Apabila
seseorang menyumbang, sejumlah buku akan dihadiahkan kepada perpustakaan
sekolah rendah pilihan penyumbang berkenaan. Dengan itu, murid-murid di sekolah
terbabit berpeluang membaca buku Nari!
Nari! yang diulang cetak khusus bagi tujuan ini.
Terdapat
sekitar 7,780 sekolah rendah di seluruh negara. Tentulah saya, Kavyan dan
rakan-rakan penyumbang tidak mampu menghadiahkan buku cerita kepada kesemua
sekolah berkenaan.
Memandangkan
hanya 500 naskhah dicetak dan setiap sekolah akan menerima tiga buku, maka
hanya sekitar 160 sekolah dapat dipilih untuk menyertai projek kali ini.
[Program di Taiping — Program Didik Hibur di SK Convent Aulong]
Walau
bagaimanapun, sumbangan diterima sehingga 28 Februari 2023 hanya memungkinkan
buku dihadiahkan kepada 55 sekolah. Sekiranya ada sokongan daripada orang ramai,
sekolah lain akan turut berpeluang menerima buku ini — [maklumat
di sini].
Selepas
itu, Kavyan bercadang mengendalikan program didik hibur di sekolah terbabit
bagi menanam minat membaca dalam jiwa kanak-kanak. Seperti kata perdana
menteri, belum terlambat untuk memupuk budaya membaca.