Cerpen sulung saya yang tersiar di media arus perdana adalah
karya berjudul “Ayya” yang mendapat tempat di majalah Dewan Pelajar keluaran Ogos 1992.
Sejak itu, selain daripada menulis karya bagi remaja dan
khalayak dewasa, saya terus-menerus menghasilkan cerpen (cerita pendek) yang
disasarkan khas kepada pembaca kanak-kanak pelbagai kaum di Malaysia.
Kategori umur yang tepat bagi definisi “kanak-kanak” memang
agak sukar. Dari segi undang-undang, individu berumur 17 tahun juga mungkin
dianggap masih kanak-kanak.
Bagaimanapun, bagi membantu memudahkan urusan penulisan
karya kreatif, saya meletakkan had umur dari 7 hingga 13 tahun bagi golongan
pembaca kanak-kanak.
Sekiranya kita meminta pandangan dan pengalaman para
penulis, rata-rata pasti mengaku bahawa tidaklah mudah untuk menghasilkan
cerpen bagi bacaan kanak-kanak.
Apabila seorang dewasa – atau remaja – menulis cerpen
kanak-kanak, mungkin pandangan, pemikiran dan kefahaman sebagai seorang dewasa
(atau remaja) akan hadir secara tidak disedari dalam karya. Kita mungkin
kelihatan preachy, berdakwah atau
mengajar dalam karya.
Cabaran bagi seorang penulis adalah untuk memastikan mesej
dan pemikiran yang mahu disampaikan kepada kanak-kanak tidak terlalu memaksa.
Malangnya, kelemahan ini masih hadir dalam kebanyakan cerpen kanak-kanak yang
tersiar di beberapa majalah.
Pembaca kanak-kanak lazimnya sudah biasa membaca (atau
mendengar) cerita rakyat dan cerita dongeng. Cerita-cerita ini biasanya sarat
dengan mesej, nilai, pengajaran dan moral.
Penyampaian mesej secara langsung mungkin sesuai bagi
kanak-kanak berumur bawah 6 tahun. Misalnya, pada akhir cerita, dipaparkan
apakah mesej, nilai atau moral yang terkandung dalam cerita berkenaan.
Saya juga menulis cerita rakyat sejak hampir 25 tahun lalu.
Sebahagian besar karya berkenaan tersiar di majalah Dewan Pelajar, selain termuat dalam pelbagai antologi yang pernah
diselenggarakan oleh Allahyarham Dr Othman Puteh.
Kumpulan cerita rakyat India berjudul Nari! Nari! (1995) terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Munis Dengan Harimau (1996) terbitan
Fajar Bakti mendapat sambutan baik. Malah, saya menerbitkan semula Nari! Nari!
(2015) dalam edisi baharu untuk bacaan generasi baharu.
Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengendalikan aktiviti bahasa,
sastera, kebajikan, seni dan budaya di seluruh negara sejak diasaskan pada Ogos
1999. Peserta kanak-kanak biasanya diberikan hadiah buku cerita selaras usaha
Kavyan memupuk minat membaca dalam jiwa generasi muda.
Saya mendapati bahawa murid-murid pelbagai kaum, pelbagai
latar sosial dan latar budaya – sama ada di Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah
Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) atau Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) –
sangat teruja apabila diberikan hadiah buku cerita.
Walaupun generasi muda yang lahir selepas tahun 2000
dikatakan (dituduh?) kurang membaca buku dan lebih berminat menghadap telefon
pintar, pengalaman Kavyan membuktikan sebaliknya.
Memanglah ada kanak-kanak – malah remaja dan dewasa – yang
tidak berminat membaca buku cerita. Apabila disiasat, maka kita akan tahu
bahawa kelemahan atau kekurangan itu mungkin sahaja berpunca daripada bahan
bacaan itu sendiri!
Pembaca kanak-kanak berumur 7–13 tahun tentu sahaja tidak
mahu disogok dan dipaksa membaca buku cerita yang disasarkan kepada kanak-kanak
berumur 4–5 tahun.
Mereka tidak mahu disogok dengan mesej, nilai, moral dan
pengajaran secara terang-terangan. Mereka mahu menikmati cerita yang mampu
menarik minat mereka – bukan mahu diberitahu “ini betul” dan “ini salah”
seperti di kelas Moral dan Agama.
Saya mendapat pendidikan awal di SRK Convent Aulong,
Taiping, Perak. (Nota: Ada dua sekolah “Convent” di Malaysia yang terdiri
daripada murid lelaki dan perempuan. Sebuah lagi terletak di Cameron Highlands,
Pahang.)
Sejak kecil, saya amat gemar membaca buku cerita Bahasa Malaysia dan Inggeris. Walaupun
perpustakaan SRK Convent Aulong pada waktu itu hanya berisi buku-buku lama,
saya menghadam kesemuanya dengan penuh minat.
Minat membaca diteruskan apabila saya melangkah ke SM Darul
Ridwan, Taiping. Ternyata, minat yang berputik pada usia kanak-kanak akan kekal
sampai ke akhir hayat. Saya mengulas hal ini secara mendalam menerusi prakata
kumpulan cerpen Pulau Pendatang (2015).
Sesungguhnya, minat membaca buku cerita dalam apa-apa bahasa
akan turut membantu kanak-kanak menguasai, mencintai, memahami dan menghayati
bahasa berkenaan pada tahap yang lebih tinggi dan lebih mendalam. Hasil positif
pasti akan terpancar menerusi karangan yang ditulis oleh murid-murid di
sekolah.
Murid-murid berkenaan juga pasti memiliki keyakinan diri
yang lebih tinggi, lebih berani untuk bercakap di hadapan kelas, serta mampu
meluahkan pandangan dan emosi menerusi kata-kata – sama ada secara lisan atau
bertulis.
Segala aspek psikologi ini juga diambil kira apabila saya
menulis cerpen bagi bacaan kanak-kanak. Saya tidak mahu cerpen yang sekadar
bercerita, atau sekadar memainkan peranan menyampaikan nilai-nilai murni kepada
pembaca.
Sebaliknya, sebagaimana rakan-rakan penulis yang
menghasilkan karya bermutu, saya mahu supaya cerpen yang ditulis itu membawa
perubahan dalam jiwa, minda dan perlakuan pembaca kanak-kanak.
Untuk itu, selain daripada penerapan unsur-unsur sastera (hiburan,
imaginasi, teknik, didaktik, intelek, emosi) dan unsur-unsur cerpen (watak, perwatakan,
tema, persoalan, plot dan sebagainya), karya yang dihasilkan perlu mampu
“berkomunikasi” dengan pembaca kanak-kanak.
Komunikasi bukan secara sehala; misalnya menyampaikan mesej,
moral dan pengajaran semata-mata. Komunikasi harus meresap ke dalam jiwa dan
minda pembaca supaya otak mereka terangsang untuk menghayati unsur-unsur
sastera dan unsur-unsur cerpen secara bawah sedar.
Semasa saya merancang dan seterusnya menulis cerpen untuk
bacaan kanak-kanak, saya sentiasa mengambil kira semua aspek di atas. Saya juga
memastikan bahawa kisah yang disajikan bukan sesuatu cerita yang sudah terlalu
banyak kali diceritakan oleh orang lain.
Saya berpegang kepada pendirian “pupuk perpaduan, tolak perkauman, raikan kepelbagaian”.
Maka, nilai ini juga sering hadir secara tersirat dalam cerpen-cerpen yang saya
hasilkan khusus untuk bacaan kanak-kanak pelbagai kaum.
Walaupun saya menulis cerpen kanak-kanak sejak tahun 1992,
hanya pada tahun ini (2017) saya memilih 10 cerpen untuk dibukukan. Kumpulan cerpen Ikan Patin dan Beruang Besar
dijadualkan terbit pada November 2017.
Apa yang menarik, ramai rakan-rakan tampil memberikan
sumbangan ikhlas bagi membolehkan buku berkenaan turut dihadiahkan kepada lebih
100 kanak-kanak di beberapa negeri – baca di sini.
Seterusnya, saya sedang mencari 10 penulis baharu yang
berminat untuk terlibat dalam Projek Antologi Cerpen Kanak-kanak.
Projek ini mensasarkan untuk mengasuh dan membimbing 10 individu pelbagai kaum
menghasilkan cerpen kanak-kanak dan akan diterbitkan dalam bentuk buku
menjelang November 2018.
Orang ramai boleh berkunjung ke blog ini untuk mendapatkan maklumat
lanjut mengenai projek berkenaan. Dalam pada itu, semoga ibu bapa dan penjaga
terus membuka ruang dan peluang kepada kanak-kanak untuk membaca karya bermutu
yang membantu pertumbuhan jiwa, rohani dan minda. [Beli Bahan Bacaan Bermutu di Sini]
[Esei ini ditulis pada 1 Oktober 2017 dan disiarkan di Eksentrika pada 5 Oktober 2017. © Uthaya Sankar SB 2017. Harap
maklum bahawa anda membaca paparan di mana-mana blog kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Tidak ada
sesiapa yang memaksa anda.]