Sejak kecil, anak-anak
pelbagai kaum – dan pelbagai aliran sekolah – di Malaysia sudah dibiasakan
dengan pantun. Nyanyian lagu “Rasa Sayang” misalnya pasti tidak lengkap tanpa pantun-pantun empat
kerat yang dilagukan.
Walaupun zaman berubah
dan masing-masing mahu (serta diminta) melakukan transformasi, hubungan
kehidupan masyarakat dengan pantun tradisional tetap kekal abadi. Hal ini bukan
hanya dalam kalangan kaum Melayu, tetapi juga dalam kalangan kaum-kaum lain di Malaysia.
Misalnya, masyarakat Chetti dan Baba Nyonya
di Melaka sudah sebati dengan pantun. Anak-anak muda juga sering menggunakan
pantun – tradisional dan moden – apabila berkomunikasi secara lisan atau
bertulis. Secara disedari atau tidak disedari.
Maka penerbitan buku Sekuntum Pantun dan 99 Kelopak Cinta
(2012) tetap mendapat sambutan masyarakat. Tambahan pula, frasa “antologi
pantun cinta berahi” turut terpapar pada kulit buku setebal 132 halaman ini.
Jimadie Shah Othman selaku penyunting melakukan usaha yang sangat baik apabila
menghuraikan pelbagai maklumat berkaitan pantun pada bahagian prakata yang
diberikan tajuk “Tentang Dangdut Melayu”.
Sejumlah sembilan
penulis berumur 20-an, 30-an dan 40-an masing-masing menyumbangkan 11 pantun
asli (moden) yang tetap berusaha mengekalkan ciri-ciri pantun tradisional.
Mereka ialah Al-Abror
Mohd Yusuf, Fakrul Fadzin, Fazallah Pit, Hafiz Hamzah, Hazlan Zakaria, Jimadie
Shah Othman, Rusnizam Mahat, Shahrul Nizam Daud dan Tengku Vida Tengku Azlan.
Saya tidak mahu
mengulas mengenai unsur “cinta” dan “berahi” yang dijanjikan pada judul buku.
Saya juga tidak mahu memberi penilaian terhadap kualiti setiap pemantun
terbabit.
Apa yang lebih penting
adalah bahawa sewaktu membaca pantun-pantun di dalam buku ini, saya secara
spontan teringat akan zaman persekolahan di mana saya bersama-sama rakan-rakan
berusaha berbalas pantun – secara lisan dan bertulis. Suatu pengalaman yang
sangat menyeronokkan.
Amalan berpantun sesungguhnya
membantu menajamkan minda, mengembangkan daya kreativiti, membina keyakinan
diri, membaiki kemampuan berkomunikasi dan meneruskan tradisi. Kesemua ciri ini
penting dalam usaha membina insan kamil seperti diinginkan.
Tentu sahaja Sekuntum Pantun dan 99 Kelopak Cinta
kurang sesuai dijadikan teks bacaan tambahan di sekolah. Bagaimanapun,
guru-guru masih boleh mengambil inisiatif memperkenalkan semula pantun kepada
generasi muda.
Bagi remaja dan dewasa,
bolehlah mengimbau kenangan silam kehebatan pantun Melayu dengan menghayati
pantun-pantun di dalam buku ini. Mana tahu, akan lahir idea untuk mengarang
pantun sendiri selepas itu. Suatu pengalaman yang sangat menyeronokkan.
(Ulasan ini ditulis pada 6 September 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 8 September
2012. © Uthaya Sankar SB 2012. Sila
KLIK DI SINI untuk
maklumat lanjut mengenai ruangan ulasan buku.)