[Kumpulan tersebut
turut menawarkan khidmatnya kepada Kementerian Pelajaran dalam usaha
memartabatkan Bahasa Malaysia di sekolah Cina dan Tamil.]
PETALING JAYA: Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) menyambut baik
cadangan kerajaan melaksanakan kurikulum Bahasa Malaysia yang sama di Sekolah
Kebangsaaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil (SJKT).
“Kavyan berpendapat bahawa belum terlewat untuk menyelaraskan standard
mata pelajaran Bahasa Malaysia di SK, SJKT dan SJKC.
“Hal ini memandangkan jurang antara ketiga-tiga aliran itu perlu
dikurangkan dan cara paling mudah adalah dengan menyamakan standard mata
pelajaran Bahasa Malaysia.
“Buat masa ini, UPSR (Ujian Pencapaian Sekolah Rendah) bagi mata
pelajaran Bahasa Malaysia juga dilaksanakan dalam tiga tahap berbeza bagi murid
SK, SJKC dan SJKT.
“Kavyan berpendapat bahawa amalan itu perlu dihentikan kerana secara
tidak langsung, hak kanak-kanak pelbagai kaum di sekolah berlainan aliran untuk
menguasai Bahasa Malaysia seperti dinafikan menerusi sistem pendidikan yang
berbeza,” kata presiden Kavyan, Uthaya Sankar SB.
Beliau memberi kenyataan media sebagai reaksi
terhadap pengumuman oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Semasa majlis perasmian penutupan Festival Bahasa dan Sastera, Muhyiddin
yang juga Timbalan Perdana Menteri mengumumkan bahawa kerajaan bercadang
melaksanakan kurikulum Bahasa Malaysia yang sama di SK, SJKC dan SJKT, bermula
dengan murid Tahun Empat pada 2014.
“Tidak ada
alasan”
Muhyiddin dilaporkan oleh Bernama
sebagai berkata, dengan peningkatan penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan
murid SJKC dan SJKT akan membolehkan pemansuhan kelas-kelas peralihan di
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di seluruh negara menjelang 2017.
Berkenaan dengan pemansuhan kelas-kelas peralihan, Uthaya berkata: “Tidak
ada alasan mengapa murid yang belajar di Malaysia perlu memberi – atau diberi –
alasan belum menguasai Bahasa Malaysia dan perlu mengikuti kelas peralihan
selama setahun sebelum masuk ke Tingkatan Satu di SMK.
“Kavyan juga bersetuju dengan cadangan Menteri Pelajaran iaitu
murid-murid SJKC dan SJKT yang mempunyai masalah dalam pembelajaran Bahasa Malaysia
diberi sokongan yang secukupnya melalui kelas-kelas pemulihan yang diadakan
sehingga lima jam seminggu,” katanya.
Beliau turut menyatakan kesediaan Kavyan untuk membantu Kementerian Pelajaran
dalam usaha memartabatkan Bahasa Malaysia menerusi program latihan dalam
perkhidmatan untuk para guru yang terbabit.
“Kavyan juga berharap, guru-guru Bahasa Malaysia di SJKC dan SJKT
diberikan latihan tambahan sebagai persediaan untuk memblehkan mereka
mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) secara benar-benar
berkesan, selaras hasrat kerajaan memartabatkan Bahasa Malaysia di sekolah
beraliran bahasa ibunda,” kata Uthaya.
(Pragalath,
Free Malaysia Today, 28 September 2012)