25 Aug 2012

Dari Salina ke Salina

Dewasa ini, nama Datuk A. Samad Said (Pak Samad) sangat rapat dikaitkan dengan perjuangan Bersih menuntut pilihan raya yang bersih, adil dan bebas. Hal ini turut diakui anaknya, Helmy Samad dalam wawancara di akhbar theSun (11 Jun 2012).

Pada masa sama, sebagai seorang sasterawan yang berani dan disegani, Pak Samad menggunakan ketajaman mata pena dan kehalusan bahasa sastera untuk berhujah dalam menegakkan keadilan yang dituntut itu.

Perkara ini amat nyata sekiranya kita mengikuti perkembangan Pak Samad di ruang siber, khasnya. Sajak-sajak dan madah pendek-pedas-bernas beliau sangat kerap dikongsi (“share”) di Facebook dan Twitter.

Akan tetapi, pada kali ini, saya ingin “melupakan” sebentar perjuangan Pak Samad sebagai seorang “negarawan” dan menumpukan hanya pada perjuangan beliau sebagai seorang “sasterawan” – tanpa sedikit pun menafikan bahawa kedua-duanya saling berkait erat dan mustahil dapat dipisahkan.

Pertama kali saya berpeluang bertemu Pak Samad – serta beberapa sasterawan hebat seperti Allahyarham Dr Othman Puteh – adalah di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada Ogos 1991 sewaktu menyertai program Minggu Penulis Remaja (MPR).

Saya terus kagum pada sikap dan sifat yang ditunjukkan Pak Samad; walaupun saya pada waktu itu belum punya mana-mana karya yang tersiar di media arus perdana berbanding rakan-rakan lain yang terpilih menyertai MPR 1991.

Pada zaman sekolah, saya meminjam dan membaca karya-karya Pak Samad dengan penuh minat. Kemudian, pada 24 Januari 1994, saya berjaya memiliki buku Dari Salina ke Langit Petang: Proses Mencipta Novel (Cetakan Kedua 1987) walaupun saya sudah membacanya di perpustakaan sekolah.

Pengalaman yang diceritakan secara ikhlas dan jujur menerusi buku itu sangat mengagumkan bagi saya. Pasti banyak perkara yang saya pelajari dengan cara “berguru” pada buku setebal 83 halaman itu yang saya beli dengan harga RM2.25 di DBP.

Pak Samad menceritakan pengalaman zaman kanak-kanak di mana beliau bermula dengan mendengar cerita daripada ibunya, diikuti cerita-cerita lucah/mencarut daripada Pak Cik Osman. Kemudian membawa kepada mendengar “kepintaran kata-kata dari seorang guru yang mengenal dan mengetahui keharuan dan daya imaginasi murid-muridnya”.

Pada bab kedua buku berkenaan, Pak Samad menceritakan mengenai minat beliau membaca. Katanya, “seseorang penulis atau bakal penulis perlu membaca sebanyak-banyaknya” kerana “orang yang tidak membaca itu tidak akan menjadi penulis”.

Pak Samad yang dilahirkan pada 9 April 1935 di Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka sesungguhnya Sasterawan Negara yang paling dikenali masyarakat/rakyat sehingga beliau sering digelar “Sasterawan Rakyat”.

Sikap “perjuangan” Pak Samad memang diketahui umum sejak dahulu. Misalnya, beliau melancarkan “Mogok Seni” pada 1990 dan “Mogok Sastera” pada 2000.

Anugerah Sastera Negara yang membawa gelaran “Sasterawan Negara” dianugerahkan kepada beliau oleh Yang DiPertuan Agong pada 1985. Terdahulu, Pak Samad menerima Anugerah Pejuang Sastera (1976) dan Anugerah Sastera Asia Tenggara (1979).

Antara karya-karya Pak Samad yang sering diperkatakan pada peringkat kebangsaan, nusantara dan antarabangsa adalah Sungai Mengalir Lesu (1967), Di Hadapan Pulau (1978), Langit Petang (1980), Wira Bukit (1986), Hujan Pagi (1987), Lantai T. Pinkie (1996) dan Al-Amin (1999).

Tentu sahaja tidak sah sekiranya kita tidak turut menyenaraikan Gerhana yang ditulis pada 1957 dan menang hadiah penghargaan peraduan menulis novel anjuran DBP. Pada 1961, manuskrip itu diterbitkan dengan judul Salina.

Kisah dan proses kreatif karya-karya penting Pak Samad diceritakan dalam buku Dari Salina ke Langit Petang yang pertama kali terbit pada 1979. Walaupun karya “lama”, isi yang terkandung di dalamnya tetap segar, baru dan asli.

Syarikat Wira Bukit Sdn Bhd yang diuruskan oleh Helmy menerbitkan buku berkenaan dalam “Edisi Seni Warisan Melaka” (kulit tebal) pada 2007. Saya juga memiliki cetakan kedua (2008) “Edisi Santai” yang menampilkan kulit yang lebih “ceria dan muda”.

Setiap kali saya bertemu Pak Samad, kami berbual pelbagai perkara. Beliau juga Penasihat Agung bagi Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) sejak 2003. Antara topik yang sering kami bualkan adalah bahasa, sastera, persatuan, seni, budaya dan filem Tamil/Hindi.

Dalam setiap pertemuan itu, saya tidak jemu-jemu untuk mendengar pelbagai kisah yang Pak Samad ceritakan; walaupun ada antaranya yang sudah pernah saya baca di akhbar, majalah, buku atau internet.

Kisah mengenai proses kreativiti dan proses membaca yang beliau amalkan juga terus mengagumkan saya. Harus saya nyatakan bahawa saya melihat Pak Samad dari pelbagai sudut sebagai seorang manusia dan bukan sekadar dari suatu sudut sempit seperti dilakukan pihak tertentu (yang berfikiran sempit, tentunya).

Dalam pada masyarakat “sibuk” dan “seronok” melihat/menyokong perjuangan dan penglibatan Pak Samad dalam sama-sama menuntut pilihan raya yang bersih, adil dan bebas, ramai pula yang “terlupa” bahawa Pak Samad juga seorang penulis.

Berapa ramaikah individu yang kagum dengan perjuangan Pak Samad menerusi perhimpunan Bersih pada 9 Julai 2011 dan 28 April 2012, sudah membeli, memiliki dan membaca karya-karya beliau?

Realiti yang mungkin kurang dikongsikan oleh Pak Samad sendiri dengan orang ramai adalah bagaimana “keberanian” beliau menegakkan kebenaran membuatkan pihak tertentu marah dan bertindak “memulaukan” karya-karya beliau.

Namun, Pak Samad – dan Helmy – tetap memiliki semangat perjuangan yang kental. Mereka tidak mudah menyerah walaupun pelbagai rintangan terus mendatang. Hal ini nyata menerusi usaha Wira Bukit Sdn Bhd menerbitkan semula karya-karya Pak Samad.

Terkini, saya juga sedang menantikan edisi terbaru novel Salina yang dijangka akan berada dalam pasaran pada Ogos 2012. Walaupun saya sudah memiliki edisi-edisi terdahulu (serta terjemahan), saya masih berminat untuk membaca semula kisah Salina dalam versi terbitan terbaru.

Pada masa sama, Kavyan dijadual menganjurkan “Dialog Sastera: Dari Salina ke Salina” pada Julai 2012 sempena Pesta Buku Negeri Selangor di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC).

Program ini bertujuan menyediakan platform kepada Pak Samad untuk berkongsi pengalaman dan kisah suka-duka beliau dalam dunia penulisan tanah air bermula dengan Salina (1957) hingga Salina (2012).

Program sastera ini adalah kesinambungan kepada acara “Baca Cerpen A. Samad Said” (2004, 2008), “Apresiasi Sastera A. Samad Said” (2006), “Baca Puisi Rindu Ibu” (2007, 2008), “Dialog Sasterawan Negara” (2009) dan “Baca Puisi A. Samad Said” (2010) anjuran Kavyan dengan kerjasama pelbagai pihak.

Kalaulah benar bahawa masyarakat melihat Pak Samad sebagai tokoh yang berani berjuang demi rakyat (termasuk menuntut pilihan raya yang bersih), tentu sahaja masyarakat pelbagai kaum wajar hadir sama pada sesi dialog berkenaan untuk melihat dan mendengar pula pengalaman beliau sebagai seorang Sasterawan Rakyat.

Pada masa sama, tentu sahaja tidak keterlaluan untuk mengharapkan orang ramai memiliki buku-buku Pak Samad supaya pemikiran beliau juga boleh diteroka secara lebih mendalam.

(© Uthaya Sankar SB. Makalah ini ditulis pada 31 Mei 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 18 Jun 2012. Harap maklum bahawa dialog ini terpaksa dibatalkan kerana slot yang diberikan bagi tujuan dialog berkenaan diambil alih oleh pihak lain.)