23 Apr 2011

Pengguna hairan ‘Bahasa Hindi’ di laman SPA

Seorang pemuda warganegara Malaysia terkejut kerana portal rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) memaparkan kandungan dalam tulisan Hindi apabila beliau memilih “Bahasa Tamil” pada pilihan yang diberikan.



Pemuda itu yang menggunakan nama Macxi Sivesangkaran pada akaun Facebook menyatakan demikian dalam aduan kepada saya pada pagi 22 April 2011.


“Tak ada pakar bahasa dalam bahagian Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia yang boleh bezakan tulisan Tamil dengan Hindi; atau buat-buat tak nampak,” tanyanya dalam aduan yang turut dipaparkan di ruangan status akaun Facebook miliknya.


Dalam aduannya yang dipaparkan di dinding (wall) akaun Facebook saya, pemuda itu bertanya “bagaimana cara untuk buat aduan tentang perkara ini? Saya sudah pun hantar e-mel melalui bahagian aduan laman web ... tiada apa-apa usaha diambil untuk mengubah tulisan Hindi ke Tamil”.


Pada jam 5:30 petang 23 April 2011, saya melayari laman www.spa.gov.my dan mendapati bahawa apa yang dikatakan oleh Macxi Sivesangkaran adalah benar kerana apabila saya membuat pilihan ‘B. Tamil’, halaman yang muncul bukan dalam tulisan/bahasa Tamil.


Saya tidak menolak kemungkinan pemuda dari Ipoh, Perak itu mengemukakan aduan kepada saya selepas membaca catatan di blog Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengenai jawapan yang diberikan Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran Malaysia menerusi portal rasmi kementerian berkenaan baru-baru ini. [BACA DI SINI]


Dalam isu itu, jawapan yang diberikan kementerian berkenaan adalah berikutan suatu berita di akhbar Makkal Osai pada 31 Mac 2011 tetapi beberapa pihak seperti Gapena dan Pena hanya tiba-tiba mula “kecoh mengeluarkan kenyataan balas mengenai kandungan Kamus Dewan” selepas Kavyan mengeluarkan kenyataan rasmi menerusi blog pada 17 April 2011 bahawa “pengguna Bahasa Malaysia tidak hanya terdiri daripada kaum tertentu; sebaliknya masyarakat pelbagai kaum di negara ini”. [BACA DI SINI]


Terdapat juga individu yang mengemukakan “cadangan” di Facebook bahawa saya sepatutnya ditahan di bawah ISA kerana kononnya “cuba menggugat ketenteraman rakyat di negara ini” semata-mata kerana saya (dan Kavyan) berjuang mengangkat kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi, bahasa kebangsaan, bahasa komunikasi dan bahasa perpaduan! [BACA DI SINI]


Sehingga hari ini, Kavyan tidak menerima sebarang penjelasan rasmi daripada Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran Malaysia berhubung kenyataan yang turut disiarkan di portal berita The Malaysian Insider pada 17 April 2011 [BACA DI SINI].


Sementara itu, saya tidak menolak kemungkinan pihak tertentu bakal mengeluarkan kenyataan “kurang cerdik”, “kurang ilmu”, “tidak faham bahasa” – atau ringkasnya “bodoh” – selepas membaca aduan ini mengenai tulisan Hindi yang timbul di portal rasmi SPA apabila pengguna memilih ‘B. Tamil’.


Saya selaku pemilik tunggal Perunding Media, Motivasi dan Penerbitan Uthaya serta presiden Kavyan teringin juga melihat pihak mana yang lebih dahulu melakukan “pembetulan”: Kementerian Pelajaran Malaysia atau SPA.



Keterangan foto: Laman portal rasmi SPA yang muncul apabila pengguna membuat pilihan Bahasa Tamil. Sila KLIK pada gambar untuk membesarkannya.