23 Apr 2010

Usah Takut Bayang-bayang

Saya pernah terbaca di blog seorang individu (bukan “blogger”) di mana individu itu dengan penuh rasa “takut pada bayang-bayang sendiri” meluahkan ketakutan (inferiority complex) dengan mengatakan bahawa beliau tidak faham mengapa terdapat manusia yang kononnya mahu menjadi wira dengan memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Malaysia.
.

Tentu sahaja bukan ditujukan kepada saya atas dua sebab: satu, saya bukan mahu menjadi wira; dan dua, saya bukan memperjuangkan “Bahasa Melayu” sebagai “Bahasa Malaysia”.

.

Individu berkenaan – sambil ternyata berusaha menyembunyikan perasaan takut dan tangan yang bergetar-getar – bertanya apakah “wira yang memperjuangkan Bahasa Malaysia” rasa gerun mendengar bunyi “Melayu”.

.

Beliau juga bertanya apakah “kaum pendatang” yang lahir di Malaysia tidak mempelajari sejarah negara dan bahasa.

.

“Tidak faham-faham lagikah?” Demikian lebih kurang beliau menengking (mungkin kepada diri sendiri).

.

Reaksi saya bagi persoalan seperti ini amat mudah: Saya memang terasa hairan kerana nampaknya masih ada manusia yang mengakui dirinya warga Malaysia tetapi tidak tahu (atau berpura-pura tidak tahu) mengenai Dasar Pelajaran Kebangsaan 1970 dan kewujudan istilah “Bahasa Malaysia”. Ternyata manusia seperti itu tidak faham (atau berpura-pura tidak faham) sejarah negara. Atau mungkinkah manusia seperti itu takut mendengar istilah “Bahasa Malaysia” – umpama hantu, syaitan dan iblis yang takut apabila doa dan ayat-ayat suci dilafazkan?

.

Mungkin saya perlu berusaha menjejak semula blog yang dimiliki individu berkenaan dan mendidik beliau mengenai sejarah, latar belakang dan perkembangan Bahasa Malaysia di negara ini.

.

Maklumat yang saya maksudkan boleh dibaca DI SINI.