30 Nov 2009

“Strange Things”

DBP has also translated one of my stories (Yang Aneh-aneh) into English and it was supposed to be featured in An Anthology of Malaysian Short Stories. But frankly, I would be surprised if the book gets published by 2020.
.

Demikian jawapan yang saya berikan ketika ditanya oleh wartawan akhbar theSun, Bissme S; sebagaimana disiarkan pada 16 Julai 2009.

.

[Sila KLIK DI SINI untuk membaca wawancara lengkap.]

.

Nampaknya saya memang ada alasan untuk “terkejut” kerana buku berkenaan sudah benar-benar terbit pada September 2009!

.

Saya menerima surat mengenai penerbitan In the Shadows of the Palm pada November 2009.

.

Maka, pada 30 November 2009, sewaktu ke Bahagian Hak Cipta untuk menyerahkan surat rasmi berkaitan pengambilan semula hak cipta dan hak penerbitan – itu kisah lain – saya bertanya tentang naskhah pengarang.

.

Anehnya, pegawai di situ tidak tahu mengenai antologi berkenaan. Cikgu Rishie Kumar Loganathan dari Sabah yang datang bersama saya turut terkebil-kebil kerana agaknya terkejut dengan “Budaya DBP” yang mungkin masih baru baginya.

.

Apapun, akhirnya saya menerima senaskhah In the Shadows of the Palm yang memang tebal; memuatkan 36 cerpen karya 36 penulis.

.

Ada beberapa perkara “yang aneh-aneh” dan langsung menarik perhatian saya.

.

Ketua Pengarah DBP menulis di dalam buku berkenaan bahawa antologi ini antara lain ditujukan kepada pembaca “Bukan Melayu” di Malaysia. Saya harus menyelitkan dalam mana-mana cerpen akan datang bahawa penduduk “Bukan Melayu” di Malaysia tidak tahu Bahasa Malaysia.

.

Prakata oleh Dr Wong Soak Koon pula ternyata menjurus kepada watak-watak wanita dan isu-isu femanisme dalam cerpen. Mungkinkah antologi ini sebenarnya khusus bagi pengarang femanisme dan saya “terperangkap” di dalamnya?

.

Saya suka membaca bahagian kulit belakang buku; blurb. Perkara yang menarik perhatian saya adalah mengenai kesalahan bahasa yang amat nyata – dan amat memalukan! – di mana 36 pengarang disebut sebagai “writer” dan bukannya “writers”.

.

Ada beberapa lagi perkara yang “mengusik” minda saya. Akan tetapi, biar saya simpan dahulu kerana pasti sahaja ada pihak yang akan memulakan percokcekan bahawa saya sengaja mencari kesalahan.

.

[Memang ada rakan yang sentiasa memantau blog saya untuk “melaporkan” kepada pihak berkenaan. Pada kesempatan ini, saya ucapkan terima kasih atas keprihatinan beliau.]

.

The Strange Ones!

.

Sementara itu, singgahlah di kedai-kedai buku dan beleklah In the Shadows of the Palm. Kemudian berikan reaksi saudara terhadap antologi ini yang berperanan mengangkat karya pengarang Malaysia kepada pembaca antarabangsa; atau sekurang-kurangnya kepada pembaca “Bukan Melayu” di Malaysia!