Monday, 30 November 2009

“Strange Things”

DBP has also translated one of my stories (Yang Aneh-aneh) into English and it was supposed to be featured in An Anthology of Malaysian Short Stories. But frankly, I would be surprised if the book gets published by 2020.
.

Demikian jawapan yang saya berikan ketika ditanya oleh wartawan akhbar theSun, Bissme S; sebagaimana disiarkan pada 16 Julai 2009.

.

[Sila KLIK DI SINI untuk membaca wawancara lengkap.]

.

Nampaknya saya memang ada alasan untuk “terkejut” kerana buku berkenaan sudah benar-benar terbit pada September 2009!

.

Saya menerima surat mengenai penerbitan In the Shadows of the Palm pada November 2009.

.

Maka, pada 30 November 2009, sewaktu ke Bahagian Hak Cipta untuk menyerahkan surat rasmi berkaitan pengambilan semula hak cipta dan hak penerbitan – itu kisah lain – saya bertanya tentang naskhah pengarang.

.

Anehnya, pegawai di situ tidak tahu mengenai antologi berkenaan. Cikgu Rishie Kumar Loganathan dari Sabah yang datang bersama saya turut terkebil-kebil kerana agaknya terkejut dengan “Budaya DBP” yang mungkin masih baru baginya.

.

Apapun, akhirnya saya menerima senaskhah In the Shadows of the Palm yang memang tebal; memuatkan 36 cerpen karya 36 penulis.

.

Ada beberapa perkara “yang aneh-aneh” dan langsung menarik perhatian saya.

.

Ketua Pengarah DBP menulis di dalam buku berkenaan bahawa antologi ini antara lain ditujukan kepada pembaca “Bukan Melayu” di Malaysia. Saya harus menyelitkan dalam mana-mana cerpen akan datang bahawa penduduk “Bukan Melayu” di Malaysia tidak tahu Bahasa Malaysia.

.

Prakata oleh Dr Wong Soak Koon pula ternyata menjurus kepada watak-watak wanita dan isu-isu femanisme dalam cerpen. Mungkinkah antologi ini sebenarnya khusus bagi pengarang femanisme dan saya “terperangkap” di dalamnya?

.

Saya suka membaca bahagian kulit belakang buku; blurb. Perkara yang menarik perhatian saya adalah mengenai kesalahan bahasa yang amat nyata – dan amat memalukan! – di mana 36 pengarang disebut sebagai “writer” dan bukannya “writers”.

.

Ada beberapa lagi perkara yang “mengusik” minda saya. Akan tetapi, biar saya simpan dahulu kerana pasti sahaja ada pihak yang akan memulakan percokcekan bahawa saya sengaja mencari kesalahan.

.

[Memang ada rakan yang sentiasa memantau blog saya untuk “melaporkan” kepada pihak berkenaan. Pada kesempatan ini, saya ucapkan terima kasih atas keprihatinan beliau.]

.

The Strange Ones!

.

Sementara itu, singgahlah di kedai-kedai buku dan beleklah In the Shadows of the Palm. Kemudian berikan reaksi saudara terhadap antologi ini yang berperanan mengangkat karya pengarang Malaysia kepada pembaca antarabangsa; atau sekurang-kurangnya kepada pembaca “Bukan Melayu” di Malaysia!

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!