6 Oct 2009

Insaf Membaca Karya Sendiri

Sejak dahulu, saya memang suka membaca karya sendiri. Saya memang berpura-pura jika mengatakan bahawa saya tidak berasa puas membaca karya-karya sendiri.


Berada sendirian di Hotel Sabah, Sandakan pada sebelah petang 6 Oktober 2009 memberi saya ruang dan peluang untuk merehatkan minda sambil membaca cerpen-cerpen sendiri yang termuat dalam Orang Dimensi, Siru Kambam, Surat Dari Madras, Rudra Avatara dan Kathakali.


Bagaimanapun, membaca karya-karya ini menyedarkan saya betapa saya belum lagi mampu mengangkat karya-karya saya sebagai “mewakili” Bangsa Malaysia.


Kisah penduduk Sabah dan Sarawak tiada dalam karya-karya saya. Memanglah tidak menjadi tugas dan tanggungjawab – apatah lagi kewajiban – saya untuk memaparkan kisah penduduk Sabah dan Sarawak dalam karya-karya saya.


Apapun, apabila karya-karya saya diberi kepada peserta “Program Sumbangan Buku dan Aktiviti Pengembangan Budaya Membaca” anjuran Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) di Sibu, Sarawak (30 September – 2 Oktober) dan Sandakan, Sabah (5-7 Oktober), amat jelas betapa karya-karya ini tidak “dekat” dengan jiwa mereka.


Pada masa yang sama, saya tidak juga terlalu “menghukum” diri. Sekurang-kurangnya karya-karya saya terlepas daripada budaya karya konvensional “oleh kaum tertentu, tentang kaum tertentu, untuk kaum tertentu” yang terus membanjiri pasaran.


Tidak ramai kaum India di Sibu dan Sandakan. Maka, pembaca Bumiputera di Sabah dan Sarawak berpeluang mengenali budaya kaum India yang mengekalkan jatidiri serta berbangga menjadi Bangsa Malaysia.


Penulis-penulis di Sabah dan Sarawak memang ketara menulis kisah masyarakat peribumi dalam karya. Penulis-penulis di Semenanjung pula sering menumpukan pada kisah-kisah penduduk di Semenanjung.


Sejak penubuhan Malaysia pada 16 September 1963, belum mampukah penulis merentas Laut China Selatan?


Soalan ini saya tujukan kepada diri sendiri dengan penuh rasa malu – sambil merehatkan minda dan membaca karya-karya sendiri di Bilik 613, Hotel Sabah, Sandakan.