24 Jun 2009

Dirgahayu Bahasa Malaysia!

Hari ini – 24 Jun 2009 – menandakan genap dua tahun sejak tsunami kecil melanda berikutan tersiarnya sajak yang maha mudah berjudul “Pe(r)juang(an) Bahasa II” (Mingguan Malaysia, 24 Jun 2007).

Sajak yang amat mudah itu dikutuk sesedap rasa oleh sekumpulan kecil manusia yang menggelar diri mereka “pejuang bahasa”; kononnya sajak saya “menghina” bahasa Melayu.

Banyak SMS dan e-mel berbentuk kutukan dan penghinaan yang saya terima daripada seteru dan sekutu. Semuanya saya simpan sebagai bahan dokumentasi yang pasti berguna pada masa hadapan.

Salbiah Ani dari akhbar Berita Harian begitu seronok menghentam saya melalui tulisannya. [Baca DI SINI]

Malah, beliau berjaya menyiarkan petikan surat terbuka daripada Dr Anwar Ridhwan yang menarik diri daripada menjadi Penasihat Kavyan berikutan “kandungan” sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” yang digambarkan oleh Salbiah sebagai “melabelkan pejuang bahasa sebagai dalang, petualang dan talam yang cuba mencabar.”

Betapa “bijak” insan yang membuat andaian demikian secara membabi-buta. Biarkan. Biarkan Luncai dengan labu-labunya. Bak kata pepatah dalam budaya masyarakat Melayu: Anjing menyalak, bukit tak kan runtuh.

Pada 24 Jun 2008 – genap setahun – saya siarkan di laman sesawang saya, ulasan sajak berkenaan yang pernah disiarkan di laman sesawang Komuniti Penyair pada 26 Disember 2002.

Ya, sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” dihasilkan pada akhir tahun 2002 selepas Perdana Menteri waktu itu, Tun Mahathir mengumumkan keputusan muktamad pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Lalu, saya melihat visi dan aspirasi saya menjelang tahun 2010.

Maka terhasillah sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” yang menyaksikan Bahasa Malaysia dikembalikan sebagai bahasa pengantar bagi pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan (manakala dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil di SJK Cina dan SJK Tamil).

Masalahnya adalah apabila golongan “bijak pandai” tertentu (bukan semua) melihat sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” dengan fikiran maha sempit, penuh prejudis dan bahang perkauman.

Tentu sahaja mereka tidak faham (dan tidak mungkin boleh/akan faham) tentang visi dan aspirasi perjuangan bahasa kebangsaan yang terkandung dalam “Pe(r)juang(an) Bahasa II”.

Biarkan. Biarkan Luncai dengan labu-labunya. Anjing menyalak, bukit tak kan runtuh.

Kalau mereka memilih untuk meludah ke langit, saya tidak terasa apa-apa.

Bacalah sedikit kisah itu DI SINI sebelum meluahkan reaksi saudara dengan penuh berani.

Dirgahayu bahasaku!
Dirgahayu Bahasa Malaysia!