1 Jul 2008

Persidangan Penerbitan Buku Kanak-kanak

Persidangan Penerbitan Buku Kanak-kanak Bagi Rantau Asia Pasifik anjuran Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY) dengan sokongan Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Antarabangsa (IBBY) dan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) bermula hari ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Saya diberikan tugas dan tanggungjawab sebagai pengacara majlis dan perlu mengendalikan majlis dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris; memandangkan peserta juga datang dari beberapa negara luar.

Persidangan dilancarkan oleh Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, isteri kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Saya telah berpeluang untuk berkenalan dengan beberapa tokoh hebat dari luar negara yang terlibat dalam bidang penulisan buku sastera kanak-kanak dan/atau penerbitan buku sastera kanak-kanak.

Antaranya: Ellis Vance (Amerika Syarikat), Naib Presiden Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Antarabangsa (IBBY); Dr Ira Saxena (India), penulis dan pakar psikologi kanak-kanak serta Setiausaha Persatuan Penulis dan Ilustrator Buku Kanak-kanak di India; Surekha Panandiker (India), penulis buku kanak-kanak dalam Bahasa Inggeris, Hindi dan Marathi serta seorang pencerita yang hebat.
.
Tentu sahaja ini sebagai tambahan kepada beberapa tokoh tempatan seperti Dato’ Lat (Dato’ Mohd Nor Khalid), Mohamed Yusof Ismail (Yusof Gajah), Dr Sheikh Muszaphar (Angkasawan Negara) dan Mahaya Mohd Yassin (PEN). Pada waktu ini juga saya berkenalan dengan Koh Yok Hwa