21 Jun 2008

Pak Samad Lancar Rudra Avatara

Suatu berita yang amat menggembirakan dan amat membanggakan bagi saya secara peribadi.

Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said (Pak Samad) yang merupakan Penasihat Agung Kavyan bersetuju untuk hadir melancarkan Kumpulan Cerpen Bahasa Malaysia Rudra Avatara di Shah Alam, Selangor pada 26 Julai 2008 (Sabtu).

Saya menganggap kesudian beliau untuk hadir dan berucap serta melancarkan Rudra Avatara sebagai suatu penghormatan besar bagi diri saya, bagi Kavyan dan bagi pihak penganjur Pesta Buku Selangor.

Sempena Pesta Buku Selangor 2008, Kavyan turut menganjurkan Baca Cerpen A. Samad Said dan Baca Puisi Rindu Ibu sebagai penghormatan kepada Pak Samad yang ternyata merupakan Sasterawan Berjiwa Rakyat.

Bagaimanapun, pada mulanya saya berasa tidak sedap hati untuk mengundang Pak Samad menghadiri kedua-dua acara berkenaan kerana tiada dana/peruntukan untuk menampung kedatangan beliau.

Bayangkan! Pak Samad memberitahu saya melalui telefon pada petang 21 Jun 2008 bahawa beliau tetap bersedia untuk hadir; bukan wang yang menjadi ukuran.

“Saya rasa berdosa jika tidak hadir,” kata beliau dalam perbualan kami melalui telefon.

Jadi, saya berharap orang ramai akan menghadiri ketiga-tiga aktiviti berkenaan supaya dapat bertemu Pak Samad dan memeriahkan majlis.
.
Maklumat lengkap program boleh dirujuk di laman sesawang www.uthayasb.cjb.net