30 Jul 2005

Baca Cerpen Nisah Haron

Peguam muda dan penulis muda yang prolifik, Nisah Haji Haron mahu menyajikan bahan bacaan yang berilmu di samping menghiburkan khalayak pembaca; khususnya remaja.

Beliau menjelaskan demikian semasa berucap pada akhir acara “Baca Cerpen Nisah Haron” anjuran Kavyan di Kolej Mara Banting pada 30 Julai 2005.

Beberapa buah cerpen remaja karya Nisah yang termuat dalam kumpulan Impian Tsu-Ryi dibaca secara bergilir-gilir oleh sekitar lima puluh pelajar dan kaki tangan kolej berkenaan serta wakil Kavyan.

Penonton yang terdiri daripada hampir 200 pelajar memenuhi dewan untuk sama-sama menikmati cerpen-cerpen yang dibaca secara penuh gaya dan penghayatan oleh para peserta.

Cerpen-cerpen dalam Impian Tsu-Ryi rata-rata bertema fantasi dan remaja. Nisah juga tidak lupa memasukkan ilmu bantu dunia guaman dalam karyanya; sekaligus menyampaikan ilmu kepada para pembaca.

Acara baca cerpen merupakan aktiviti bulanan Kavyan dalam usaha membudayakan baca cerpen, mendaulatkan Bahasa Malaysia serta memasyarakatkan sastera di kalangan penduduk pelbagai kaum dan latar budaya.