[Baca – BAHAGIAN ENAM]
Raja Rajeswari Seetha Raman sememangnya seorang penipu, dan penulis yang tidak
beretika, tiada integriti dan tidak boleh dipercayai. Hal ini sudah dibuktikan
tanpa sebarang keraguan – baca di sini. Hakikat ini mungkin
mempengaruhi minat dan keinginan orang ramai untuk membaca hasil tulisannya
selepas ini.
21. Adakah anda berminat membaca karya-karya Raja Rajeswari pada masa
hadapan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sedikit Berminat
|
2
|
0
|
1
|
1
|
Kurang Berminat
|
6
|
7
|
5
|
6
|
Sangat Tidak Berminat
|
7
|
8
|
9
|
8
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sedikit Berminat
|
1
|
0
|
1
|
2
|
Kurang Berminat
|
8
|
10
|
4
|
7
|
Sangat Tidak Berminat
|
6
|
5
|
10
|
6
|
Jawapan yang diberikan para responden bagi Soalan 21 wajar dibandingkan dengan Soalan 6. Perbezaan yang dapat dilihat
adalah amat nyata.
Bagi Soalan 6
(“Adakah anda meminati karya-karya yang dihasilkan oleh Raja Rajeswari?”), 4
penulis dan 1 pembaca memberikan jawapan “Sangat Meminati”, tetapi tidak ada
sesiapa yang memberikan jawapan “Sangat Berminat” atau “Berminat” bagi Soalan 21.
Bagi Soalan 6,
didapati 8 penulis dan 7 pembaca “Minat Secara Sederhana”, tetapi dalam Soalan 21, didapati hanya 4 penulis dan
4 pembaca “Sedikit Berminat”.
Jumlah penulis yang “Kurang Berminat” menurun daripada 32 orang
kepada 24 orang; dan jumlah pembaca kategori itu menurun daripada 33 orang
kepada 29 orang.
Pada masa sama, jumlah responden yang “Tidak Meminati” dalam
Soalan 6 (16 penulis dan 19 pembaca)
meningkat menjadi “Sangat Tidak Berminat” dalam Soalan 21 (32 penulis dan 27 pembaca).
Apakah kekurangan minat untuk membaca tulisan Raja Rajeswari
juga bermakna para responden akan kurang berminat membaca tulisan para Sasterawan Kavyan?
22. Adakah anda berminat membaca karya-karya penulis kaum India pada
masa hadapan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Berminat
|
6
|
15
|
7
|
9
|
Berminat
|
9
|
0
|
8
|
6
|
Sedikit Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kurang Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sangat Tidak Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Sangat Berminat
|
7
|
14
|
10
|
11
|
Berminat
|
8
|
1
|
5
|
4
|
Sedikit Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kurang Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sangat Tidak Berminat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Maklumat yang diterima daripada 120 responden menunjukkan
bahawa mereka masih “Sangat Berminat” dan “Berminat” membaca karya para penulis
kaum India pada masa hadapan, walaupun majoriti sudah mengesahkan mereka
“Kurang Berminat” dan “Sangat Tidak Berminat” membaca karya-karya Raja
Rajeswari pada masa hadapan.
Mujurlah esei Raja Rajeswari di Dewan Sastera yang ternyata ditulis menggunakan data palsu, fakta
rekaan, imaginasi dan halusinasi tidak mengurangkan minat orang ramai terhadap
karya Bahasa Malaysia, Inggeris dan Tamil yang dihasilkan para penulis kaum
India.
Tentu sahaja mereka sedar bahawa esei yang ditulis oleh Raja Rajeswari dengan niat untuk merosakkan imej penulis kaum India tidak menggambarkan realiti sebenar golongan penulis terbabit. Sebaliknya hanya percubaan wanita itu untuk menonjolkan diri sendiri sebagai “penulis bukan Melayu” paling hebat di Malaysia. [Rujuk - Komplot Jahat Raja Rajeswari]
Orang ramai boleh membaca reaksi bertajuk “Sasterawan Kavyan dan Sastera Kebangsaan”
di majalah Dewan Sastera (Jun 2017)
untuk mendapatkan maklumat tepat dan sebenar mengenai kelompok Sasterawan
Kavyan.
23. Adakah anda membenarkan jawapan anda dalam borang soal selidik
ini dijadikan data untuk dianalisis dan disiarkan?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Saya Membenarkan
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Saya Tidak Membenarkan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Saya Membenarkan
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Saya Tidak Membenarkan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kesemua 120 individu yang mengisi borang soal selidik
membenarkan jawapan dan reaksi mereka dijadikan data untuk dianalisis bagi
tujuan penulisan ini. Hal ini tidaklah menghairankan kerana sejak awal, mereka
memang sudah dimaklumkan tujuan borang soal selidik ini diedarkan.
Keadaan ini berbeza dengan Raja Rajeswari yang mengedarkan
borang soal selidik kepada beberapa penulis yang langsung tidak tahu dan tidak
diberitahu tujuan sebenar mereka diminta mengisi borang berkenaan. Malah,
seperti yang sudah dibuktikan, tidak sampai lima penulis kaum India yang
benar-benar mengisi borang soal selidik yang diedarkan oleh wanita itu.
Selebihnya mungkin hanyalah “penulis” yang hidup dalam imaginasi dan dunia
halusinasi ciptaan Raja Rajeswari!
24. Adakah anda mengizinkan maklumat diri anda didedahkan kepada
umum?
|
||||
Kelompok Penulis (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Saya Mengizinkan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Saya Tidak Mengizinkan
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Kelompok Pembaca (60 orang)
|
||||
Melayu
|
India
|
Cina
|
Lain
|
|
Saya Mengizinkan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Saya Tidak Mengizinkan
|
15
|
15
|
15
|
15
|
Kesemua 120 responden meminta supaya maklumat diri mereka
dirahsiakan. Ada beberapa alasan yang diberikan apabila saya bertanya mengapa
mereka tidak mahu mendedahkan maklumat diri.
Sebahagian responden mengenali Raja Rajeswari secara
peribadi dan mereka tidak mahu melukakan hatinya. Sebahagian responden sering
bertemu Raja Rajeswari dan mereka tidak mahu melukakan hatinya. Sebahagian
responden dikenali oleh Raja Rajeswari dan mereka juga tidak mahu melukakan
hatinya. Kebanyakan responden aktif di Facebook
dan mereka tidak mahu Raja Rajeswari atau sekutunya mengganggu mereka jika maklumat
diri mereka didedahkan kepada umum.
Walau bagaimanapun, kesemua 120 responden telah tampil
secara sukarela untuk mengisi borang soal selidik yang diedarkan. Data yang
terkumpul telah dianalisis dan dibincangkan dalam siri tulisan ini.
Alasan lain yang diberikan oleh responden adalah bahawa sebagaimana
Raja Rajeswari merahsiakan nama para penulis kaum India yang kononnya mengisi
borang soal selidik yang diedarkannya, maka saya juga perlu merahsiakan
maklumat para responden yang tampil secara sukarela untuk mengisi borang soal
selidik yang saya edarkan.
Saya menghormati pilihan mereka, dan saya mengucapkan terima
kasih kepada kesemua 120 responden yang memberikan maklumat yang amat penting
untuk dianalisis menerusi siri esei ini. [Kembali ke Bahagian Pengenalan]
[Esei ini disiarkan secara bersiri secara eksklusif di Blog
Uthaya pada Jun 2017. ©
Uthaya Sankar SB 2017. Tidak boleh disiarkan di tempat lain tanpa
kebenaran bertulis daripada penulis. Hubungi uthayasb@yahoo.com.my untuk
maklumat lanjut. Harap maklum bahawa anda membaca paparan di mana-mana blog
kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Tidak ada
sesiapa yang memaksa anda.]