Akhbar Utusan Malaysia (25 Oktober 2014)
memetik “pendedahan” pensyarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA),
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Teo Kok Seong, iaitu berdasarkan hasil
kajian dalam kalangan 14,000 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di
79 kem seluruh negara pada 2010, sejumlah 604 pelatih kaum Cina dan India
langsung tidak boleh bercakap Bahasa Malaysia.
“Nampaknya puak 604
orang ini jauh lebih buruk daripada orang Bangladesh yang baru tiga bulan sudah
boleh berbahasa Melayu,” sindir Ku Seman Ku Hussian di Mingguan Malaysia (26 Oktober 2014).
Kumpulan Sasterawan
Kavyan (Kavyan) berpengalaman mengendalikan aktiviti bahasa dan sastera
di sekolah kebangsaan (SK), SJKT, SJKC dan sekolah menengah aliran Cina di
seluruh negara sejak 1999.
Hasil pengalaman dan
penelitian Kavyan, ramai murid dan guru di sekolah vernakular ada minat dan
penguasaan Bahasa Malaysia yang sangat menakjubkan.
Semasa berucap pada
Perhimpunan Agung MCA (12 Oktober 2014), pengerusi Barisan Nasional (BN) merangkap presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dilaporkan berkata: “Tolong jangan bimbang tentang sekolah
Cina kerana ia sudah dilindungi bawah Perlembagaan Persekutuan dan
undang-undang negara. Malah ia termaktub dalam Dasar Pendidikan Negara.”
Sewaktu mengulas janji
Perdana Menteri, sebuah rencana di Mingguan
Malaysia (19 Oktober 2014) pula menyebut tentang “hakikatnya pada hari ini
hampir semua murid SJKC didapati kurang fasih berbahasa Melayu.”
Menurut penulis rencana
itu lagi: “Hakikatnya yang tidak boleh disembunyikan lagi ialah murid SJKC
(mahupun SJKT) masih ramai ketinggalan dalam menguasai mata pelajaran Bahasa
Malaysia.”
Dalam soal kepentingan
Bahasa Malaysia, Kavyan bersetuju dengan pandangan Awang (Utusan Malaysia, 14 Oktober 2014) iaitu “keupayaan menguasai dan
menggunakan secara tertib bahasa kebangsaan sama sekali tidak akan melunturkan
kecintaan seseorang kepada bahasa ibundanya.”
Menyedari hakikat
jumlah waktu pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia di
sekolah vernakular terhad serta peluang menggunakan bahasa berkenaan di luar
bilik darjah juga terhad, Jabatan Pengembangan Bahasa dan Sastera DBP serta
Kavyan menjalankan program MBM di beberapa SJKT dan SJKC sekitar Selangor dan
Kuala Lumpur pada 2014 dan 2015.
Dengan kerjasama Gemilang Publishing Sdn Bhd, program MBM turut diadakan di beberapa sekolah
rendah dan menengah vernakular di Kuching, Sarawak dan Kota Bharu, Kelantan.
Esei penuh didokumentasi dalam Suvarna Bhumi (2022).
[Makalah ini ditulis pada 3 Januari 2016 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 5 Januari 2016.
© Uthaya Sankar SB 2016. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan mana-mana blog
kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]