[Gagasan “Malaysian
Malaysia” dan “Bangsa Malaysia” adalah selaras peruntukan Perlembagaan
Persekutuan dan tidak menjejaskan “kedudukan istimewa orang Melayu”. Rakyat pelbagai
kaum sudah semakin menyedari hakikat itu.]
Dilema berterusan yang dialami penduduk kaum India di negara ini sejak 1957
adalah apabila secara terus-terusan dilabel sebagai “pendatang” dan diperlekeh dalam
pelbagai hal. Tentu sahaja tidak semua pihak terlibat dalam melakukan
penindasan seperti itu.
Namun, sekiranya kita menonton kebanyakan
program televisyen (khususnya drama dan komedi) serta iklan, hal ini akan
nyata. Keadaan menjadi lebih parah apabila akhbar-akhbar yang dinaungi
badan-badan politik tertentu juga melakukan penindasan serta menanam
bibit-bibit kebencian terhadap penduduk minoriti ini.
Kehadiran badan-badan seperti Perkasa dan
pertubuhan lain yang secara terang-terangan berciri etnosentrik membuatkan
keadaan menjadi lebih parah. Kontroversi novel Interlok: Edisi Murid sepanjang
2011 juga mendedahkan “wajah sebenar” pelbagai kelompok (termasuk persatuan penulis)
yang mula melakukan penghinaan secara terbuka terhadap kaum India.
Walau bagaimanapun, janganlah pula kerana
nila setitik rosak susu sebelanga. Pada hakikatnya, tidak semua orang memiliki
sikap perkauman dan etnosentrik. Hanya golongan yang kurang ilmu agama dan
tidak ada jati diri akan mula menindas orang lain serta memberikan gelaran yang
bermacam-macam kepada kaum lain.
Rasa-rasanya tidak perlulah dihuraikan
secara terperinci siapa dan pertubuhan mana yang sering terlibat dalam
usaha-usaha menindas kaum lain sebagai usaha memastikan pihaknya sahaja
mendapat keuntungan berganda.
Realiti politik di Malaysia adalah
berasaskan kaum. Perkara ini nyata sejak awal tahun 1950-an. Ada parti khusus
bagi setiap kaum dan etnik. Malah, parti-parti berkenaan – khususnya UMNO, MCA dan MIC – bergabung membentuk Perikatan
semata-mata bagi memenuhi syarat yang diletakkan oleh pihak British.
Amalan yang sama sebenarnya masih
berterusan dalam Barisan Nasional (BN) sehingga kini.
Tiga parti utama dalam komponen BN mewakili tiga kaum. Kerajaan BN menyalurkan
“bantuan” kepada penduduk kaum India menerusi MIC; untuk kaum Cina menerusi
MCA. Bagaikan rakyat negara ini masih wajib dibahagikan mengikut kaum. Bagaikan
“negara bangsa” – atau 1Malaysia? – belum wujud.
Atas sebab itulah juga Kerajaan BN belum
mampu menonjolkan kedudukannya sebagai “Kerajaan Persekutuan” pada erti kata
yang sebenar. Politik perkauman serta pembahagian rakyat mengikut kaum masih
menjadi amalan yang belum mampu dihapuskan.
Demikianlah sebenarnya antara rungutan,
keluhan dan pandangan yang saya terima daripada rakan-rakan pelbagai kaum dan
agama. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga masih melihat serta
meletakkan dirinya sebagai “Pengerusi BN” dan “Presiden UMNO” walaupun kononnya
menghadiri pelbagai acara “bersama rakyat” sebagai Perdana Menteri.
Tentu sahaja topik seperti ini akan
menimbulkan kemarahan dan rasa tidak senang hati dalam kalangan pihak tertentu.
Misalnya, sesiapa yang mengharapkan supaya Kerajaan Pusat selaku pemerintah melayan
semua rakyat secara sama rata akan dilabel sebagai sedang berusaha menghapuskan
atau mempersoalkan Hak Istimewa Bumiputera dan konsep Ketuanan Melayu.
Kalau dilihat sejak awal tahun ini,
kehangatan melaung-laungkan konsep Ketuanan Melayu sudah sedikit senyap. Maksud
saya, di pihak UMNO. “Kontrak” meneriakkan dan melaungkan konsep itu mungkin sudah
diserahkan kepada pertubuhan dan individu bersikap etnosentrik dan “ultra
kiasu” seperti Perkasa, Ibrahim Ali, Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin Albukhary, Norhayati Saiddin, Huya Fattah, Ridhuan Tee Abdullah dan juak-juak
lain.
Malah, sedar atau tidak, mantan Perdana
Menteri Tun Dr Mahathir Muhammad juga muncul kembali
dengan agenda “Melayu”nya yang secara terang-terangan melabel kaum India dan
Cina di negara ini sebagai “pendatang”. Apa yang melucukan adalah bahawa di
bawah dalil yang diberikannya, beliau sendiri adalah “pendatang” kerana bapanya
datang dari Kerala, India.
Apabila Najib mengemukakan gagasan “1Malaysia” dan “Malaysian first”,
timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula menegaskan pendirian “Malay first”
selain (hampir) bermati-matian mempertahankan novel Interlok: Edisi Murid (2010) yang
jelas bertentangan dengan impian “1Malaysia” Najib.
Di pihak yang lain pula, sebagai
penganalisis media dan politik, saya perhatikan sikap yang lebih bertolak ansur
dalam kalangan parti-parti yang dilabel sebagai “pembangkang” di negara ini. Di
tengah-tengah slogan muluk “1Malaysia” yang ternyata lebih merupakan
seolah-olah strategi pemasaran untuk mengaut keuntungan bagi kroni dan sekutu,
kedengaran pula laungan membentuk “Bangsa Malaysia” dan “Malaysian Malaysia” pada
erti kata yang sebenar.
Istilah “Bangsa Malaysia” pernah dikemukakan
oleh Mahathir pada suatu masa dahulu. Namun, sebagaimana konsep-konsep dan
gagasan politik yang diperkenalkan politikus dari semasa ke semasa, konsep itu
juga tinggal konsep.
Ada pihak yang beranggapan bahawa konsep
“Bangsa Malaysia” akan menghapuskan “agenda Melayu” kerana “kaum pendatang”
(baca: Cina dan India serta etnik-etnik lain) akan menerima hak yang lebih
banyak (baca: hak yang sepatutnya) apabila semua orang diperakukan sebagai satu
bangsa iaitu “Bangsa Malaysia”.
Saya secara peribadi menyokong serta
mengimpikan “Bangsa Malaysia” di mana setiap rakyat diberikan layanan adil
mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan; bukannya ditindas dan dilabel sebagai
“pendatang”.
Kaum India yang sekian lama tertindas
secara langsung dan tidak langsung dalam pelbagai bidang sudah tidak bersedia
untuk membiarkan diri dan generasi akan datang terus ditindas dan dizalimi.
Sebagaimana orang Islam, orang Hindu juga percaya bahawa Tuhan akan mendengar doa golongan yang
dizalimi.
Kebangkitan sebahagian kaum India di bawah
sepanduk HINDRAF pada November 2007 menjadi bukti bahawa kaum India di Malaysia
tidak akan terus tertunduk apabila kepala mereka diketuk oleh golongan yang
menganggap mereka adalah tuan.
Di pihak MIC pula, sebagai sekadar
“komponen kecil” dalam BN, parti politik itu tidak boleh banyak bersuara di
hadapan “tuan”nya. Maka, walaupun MIC mendabik dada sebagai satu-satunya parti
politik yang berhak dan layak mewakili kaum India dalam komponen BN (baca:
kerajaan), ia masih tidak ada hak bersuara.
Apabila kaum India sudah mulai bangkit
menuntut “Ketuanan Rakyat” maka tentu sahaja ada usaha menyekat impian murni,
adil dan berasas itu dengan senjata perkauman. Kononnya jika hak diberi kepada
semua rakyat (baca: “pendatang” Cina dan India), maka orang Melayu akan
kehilangan hak-hak istimewa (kedudukan istimewa).
Betapa dangkal dan bodohnya mana-mana pihak
yang berpandangan begitu. Mereka lupa bahawa masyarakat pada masa kini sudah
lebih bijak daripada politikus tertentu yang hanya ada bakat menjadi pengacara
majlis pada konsert-konsert Psy dan memukul gendang sempena Tahun Baru Cina.
Senjata yang cuba digunakan puak tertentu
untuk meracuni fikiran rakyat (khususnya orang Melayu) adalah bahawa jika semua
rakyat mendapat hak, maka orang Melayu akan kehilangan kedudukan istimewa yang
diperuntukkan dalam Perlembagaan.
Kononnya, jika Pakatan Rakyat (PR)
mengambil alih tampuk pemerintahan negara selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), maka
mungkin orang Cina dari DAP menjadi Perdana Menteri. Pada hakikatnya, DAP tetap
dengan pendirian mahukan orang Melayu sebagai Perdana Menteri.
Kononnya, Perlembagaan Persekutuan akan
dipinda dan kedudukan istimewa orang Melayu akan terhapus. Kononnya, kedudukan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi
dan bahasa kebangsaan akan terhapus. Kononnya kedudukan Islam sebagai agama
persekutuan akan tergugat.
Kepada “mangkuk-mangkuk hayun” yang
menyebarkan fitnah sedemikian, suka saya menyarankan mereka membaca dokumen
rasmi Tujuh Wasiat Raja-raja Melayu yang
ditandatangani pada 5 Ogos 1957; iaitu sebelum negara merdeka. Bahasa
kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain,
kedudukan agama Islam dan sebagainya dinyatakan secara jelas dalam wasiat itu.
Maknanya, puak-puak ultra kiasu yang
bersikap etnosentrik dan mencetuskan perkauman itu sebenarnya tidak yakin pada
kemampuan Raja-raja Melayu mempertahankan apa-apa yang dijanjikan menerusi
wasiat itu. Bukankah golongan “pelampau” seperti ini wajar diperhatikan oleh
pihak berkuasa?
Saya dan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
berpegang pada konsep “Bahasa Malaysia, Bangsa Malaysia” dalam
mengendalikan pelbagai program bahasa, sastera, seni dan budaya di seluruh
negara. Atas sebab itu juga kami dilabel “anti-Melayu”!
Sementara parti-parti politik dalam BN
lebih banyak dibahagikan mengikut kaum dan dijalin dengan benang-benang rapuh,
parti-parti dalam PR pula lebih banyak mempamerkan semangat “Bangsa Malaysia”
seperti yang diimpikan.
Memandangkan UMNO memegang kuasa veto dalam
BN, maka cara paling mudah untuk memusnahkan populariti PR dalam kalangan
masyarakat adalah dengan menyebarkan khabar angin bahawa DAP akan menjadi
“ketua” kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS. Kononnya, orang Melayu
hilang kuasa jika PR memerintah negara.
Satu lagi gagasan penting dalam PR adalah
konsep “Ketuanan Rakyat” yang hangat diperkatakan
mulai November 2010 dan selaras dengan konsep “Bangsa Malaysia” dan “Malaysian
Malaysia”. Apabila Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
mengemukakannya dalam ucapan dasar di Kongres PKR, ramai juak-juak politik
etnosentrik yang menggelarkannya sebagai “Si Kitul”.
DAP pula sejak dahulu memperjuangkan
“Malaysian Malaysia”. Bagi saya, kenyataan Wan Azizah serta DAP tidak
bercanggah dengan mana-mana peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Pendirian PR
tidak mencabar kedudukan istimewa Bumiputera (termasuk Melayu). Apa yang
dipersoalkan adalah “ketuanan” yang membinasakan orang Melayu sendiri selain mendiskriminasi (menafikan hak)
kaum-kaum lain.
Pada realiti, istilah “Ketuanan Melayu”
tidak perlu dibahaskan. Tidak timbul soal sesiapa mempersoalkan “Ketuanan
Melayu” kerana ia tidak wujud pun dalam Perlembagaan Negara. Seperti dilaporkan
di akhbar Sinar Harian (1 Disember
2010), “dalam aspek sejarah, hanya Ketuanan Raja yang termaktub dalam
perlembagaan”.
Saya menyokong konsep “Bangsa Malaysia” dan
“Ketuanan Rakyat” (The Third Force) kerana itulah yang
sebenarnya dijanjikan dalam Perlembagaan Persekutuan. Malah, orang ramai –
khususnya kaum India yang sudah serik dipanggil “pendatang” – sudah menyedari perkara
itu.
[Uthaya
Sankar SB bukan ahli mana-mana parti politik. Makalah ini ditulis pada 19
Februari 2013 dan disiarkan di Roketkini pada 26 Februari 2013. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]