Topik mengenai kedudukan kaum India di Malaysia sebagai “deposit tetap” bagi Barisan Nasional (BN) hangat
diperkatakan sejak Perhimpunan Agung Ke-66 MIC pada Ahad lalu – BACA DI SINI.
Semasa berbual-bual bersama-sama Ahli Dewan
Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad di Taman Subang Indah
pada 12 Disember 2012, saya cuba mendapatkan sedikit pandangannya berhubung
perkara ini.
Akan tetapi, sebelum itu, saya berminat
juga untuk mengetahui pengalaman pergaulan beliau bersama masyarakat India
sebelum gelombang Reformasi pada tahun 1998 dan sebelum terlibat dalam bidang
politik sejak tahun 2001 pada usia 19 tahun.
Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat
(PKR) itu mengakui bahawa pada peringkat awal – sebelum menjadi ahli politik –
pengalaman bergaul dengan masyarat India agak terhad disebabkan beberapa
faktor.
“Saya ada rakan-rakan pelbagai kaum semasa di sekolah rendah.
Kemudian, apabila masuk ke sekolah menengah berasrama penuh, rakan-rakan
sepenuhnya kaum Melayu. Namun, masih ada peluang
berinteraksi bersama guru-guru kaum India. Pada peringkat A-Levels, hampir 70 peratus pelajar Melayu. Ringkasnya, pada
peringkat awal memang ada interaksi dengan kaum India tetapi tidak menyeluruh
dan rapat,” katanya.
Selepas terlibat dalam bidang politik pula,
Nazmi mengakui bahawa peluang dan ruang untuk berkomunikasi dengan masyarakat
pelbagai kaum, agama dan latar belakang semakin banyak. Khususnya apabila
beliau mula aktif dalam Keadilan (nama lama) di Kelana Jaya.
“Lebih-lebih lagi, apabila saya menjadi
ADUN Seri Setia pada 2008. Ini antara DUN paling tinggi komuniti kaum India di
negeri Selangor, iaitu hampir 30 peratus. Jadi, secara tidak langsung,
interaksi dengan kaum India memang banyak,” beliau mengimbau kenangan silam.
Pemuda itu turut mengakui tentang realiti Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 2008 yang
dilihat sebagai “Tahun Hindraf” iaitu berikutan kebangkitan kumpulan itu pada
tahun sebelumnya. Gelombang kebangkitan kaum India sangat nyata apabila mereka
berani menentang arus dan tampil menyokong parti-parti pembangkang.
“Saya perhatikan sendiri keadaan di mana
ada banyak tempat yang sebelum itu sukar dimasuki calon dan wakil PAS dan
Keadilan untuk berkempen dan menjalankan aktiviti. Tiba-tiba sahaja, rata-rata
kawasan yang majoriti penduduknya kaum India, kami sudah boleh masuk dan dialu-alukan
oleh penduduk setempat.
“Dahulu, pengaruh satu parti politik
tertentu (MIC) terhadap masyarakat India sangat besar sehingga sukar diterobos
parti-parti lain. Kini masalah seperti itu tidak timbul. Sama ada calon kaum
Melayu, Cina atau India, masyarakat India sudah sedia menerima mereka tanpa
sentimen kaum. Memang banyak perubahan positif berlaku sejak 2008,” katanya.
Memandangkan Nazmi kini banyak berurusan
dengan masyarakat India, saya ingin juga tahu sekiranya beliau melihat
kehadiran apa-apa nilai dan keistimewaan pada budaya kaum India. Bagi saya,
perkara itu juga mampu memberi sedikit gambaran sama ada seorang tokoh politik
mahu benar-benar memahami penduduk di kawasannya atau sekadar melihat mereka
sebagai “aset dan deposit tetap”.
Pemuda ini yang ternyata percaya pada
demokrasi, keadilan sosial dan perpaduan nasional sangat teruja untuk berkongsi
pengalaman dan penelitiannya bersama-sama saya. Katanya, masyarakat India
memang diperhatikannya sangat cepat menguasai sesuatu bahasa berbanding komuniti
lain.
“Kalau lihat pada kepetahan atau kebolehan
kaum India menguasai Bahasa Malaysia dan Inggeris – selain
bahasa ibunda mereka – memang hebat. Pada pengamatan dan pandangan saya,
mungkin kerana kaum India adalah minoriti berbanding kaum Melayu dan Cina,
misalnya, maka mereka secara semula jadi mampu menyesuaikan diri dengan suasana
sekeliling dan tuntutan semasa,” kata Nazmi yang memperoleh Ijazah LLB
(Kepujian) dari King’s College, Universiti London.
Beliau juga kagum dengan semangat yang
ditunjukkan masyarakat India sejak dahulu sebagai aktivis dan pejuang hak
sosial dan politik. Contoh paling nyata adalah dalam kesatuan sekerja di mana
ramai individu kaum India terlibat sebagai pemimpin berikutan kesedaran tentang
hak pekerja.
Satu lagi perkara yang ternyata menarik
perhatian Nazmi adalah kekayaan budaya yang dimiliki kaum India. Walaupun pada
umumnya budaya kaum India yang ditonjolkan di Malaysia adalah budaya keturunan
Tamil, pemuda ini menyedari serta menghargai bahasa, budaya dan keunikan amalan
keturunan lain seperti Malayalam, Telugu dan Punjabi.
Saya mengenali Nazmi sejak akhir tahun
1990-an sewaktu beliau menjadi editor SuaraAnum.com tetapi kami hanya
bertemu pada Mac 2011; semasa isu novel Interlok: Edisi Murid sedang hangat
diperkatakan. Namun, saya sentiasa mengikuti perkembangan politikus muda ini
menerusi laman sesawang dan laporan media alternatif.
Memandangkan kawasan di mana beliau menjadi
ADUN merupakan “kawasan panas” dan ada ramai penduduk kaum India (54.3 peratus
Melayu, 28.3 peratus India, 16.3 peratus Cina), mungkinkah timbul masalah
bahasa dan komunikasi? Misalnya bersama-sama penduduk di Desa Mentari, Taman
Desaria, Kampung Lindungan, Kampung Penaga, PJS5, PJS6, Kampung Gandhi dan
Taman Medan.
Tambahan pula, Nazmi secara relatif masih
muda berbanding politikus dalam BN, misalnya. Dalam pada itu, pandangan yang
sering dicanangkan pihak tertentu (etnosentrik) adalah bahawa kaum India di
negara ini kurang menguasai bahasa kebangsaan.
“Memang ada sedikit masalah bahasa dan komunikasi
dengan warga emas kaum India tetapi tidak timbul isu dalam kalangan generasi
muda. Tetapi saya dan rakan-rakan seperjuangan tidak menjadikan isu penguasaan
bahasa sebagai alasan untuk menafikan hak penduduk. Kalau ada individu yang
menghadapi masalah komunikasi dan bahasa, rakan-rakan lain tampil membantu
menjadi penterjemah,” katanya dengan optimis.
Mengenai usianya pula, Nazmi mengakui
bahawa pada peringkat awal (2008), memang ada penduduk yang sedikit sangsi pada
kemampuannya. Tambahan, beliau wakil rakyat termuda yang dipilih berikutan
PRU-12.
“Waktu itu, nampak sangat saya muda dan
berumur 26 tahun. Ada juga golongan penduduk lebih dewasa di kawasan saya yang
tertanya-tanya bolehkah ‘budak’ seperti saya memikul tanggungjawab sebagai
wakil rakyat. Tetapi, selepas mereka melihat sendiri kemampuan saya, timbul
keyakinan,” pemuda berumur 30 tahun itu mengakui.
Memandangkan Nazmi menjadi ADUN di kawasan
yang ada ramai penduduk kaum India, maka saya tidak melepaskan peluang untuk
meminta pandangan beliau berhubung kenyataan Perdana Menteri merangkap
Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak yang menyifatkan penduduk/pengundi kaum
India di negara ini sebagai “deposit tetap” bagi BN.
“Saya rasa, apabila kita menggelarkan
mana-mana komuniti itu sebagai aset atau deposit tetap, ada dua gambaran yang
diberikan. Pertama, sifat melihat semua perkara dari sudut kewangan;
seolah-olah penduduk dan rakyat negara ini hanya aset kewangan untuk parti
pemerintah.
“Kedua, kenyataan seperti itu sebenarnya
suatu peghinaan kepada komuniti terbabit; sama ada Melayu, Cina, India atau
etnik lain di negara kita. Kalau kita lihat, dahulu BN menggelarkan Sabah dan
Sarawak sebagai aset dan deposit tetap. Kita boleh lihat sendiri keadaan di
kedua-dua negeri itu sejak pembentukan Malaysia pada tahun 1963,” katanya tanpa
mengulas lebih lanjut.
Menghurai lanjut mengenai kaum India pula,
katanya, komuniti ini belum ada kekuatan politik berbanding kaum Melayu. Mereka
juga belum ada kekuatan ekonomi berbanding kaum Cina, misalnya. Akibatnya,
keperluan masyarakat India sering dilupakan dan hak mereka dianggap tidak
penting oleh pemerintah; kecuali dijadikan “aset dan deposit tetap” menjelang
pilihan raya.
Sebagaimana saya, Nazmi juga masih
tertanya-tanya mengapa parti-parti politik berasaskan kaum perlu dijadikan
medan dan medium untuk mendekati dan menangani masalah rakyat.
Misalnya, MIC sering diserahkan tugas dan
tanggungjawab oleh Kerajaan Pusat untuk meneliti, menilai dan menyelesaikan
masalah berkaitan kaum India. Akhirnya, tidak timbul interaksi sebenar antara
Kerajaan BN dengan kaum India; sebaliknya hanya interaksi antara MIC dengan
kaum India. Bagaikan tanpa MIC, kaum India tidak boleh “berhubung terus” dengan
kerajaan.
“Amalan seperti itu mengingatkan kita pada
zaman feudal. Saya merasakan amalan itu tidak sihat dan tidak sesuai dalam
konteks negara kita pada abad ke-21,” kata pengarang buku Mendepani Zaman: Melayu untuk Abad ke-21 (2010) itu.
Lalu, apa yang sihat dan sesuai bagi
Malaysia? Demikian saya bertanya untuk menguji pendirian sebenar Nazmi.
“Bagi saya, apa yang sesuai adalah amalan
politik di mana kita melihat segala isu melibatkan mana-mana kaum, etnik, agama
dan komuniti sebagai isu rakyat dan isu warga Malaysia. Kalau ada kaum India
yang dinafikan hak dokumen pengenalan diri, itu isu hak
rakyat Malaysia. Kalau ada individu kaum Cina yang layak tetapi tidak menerima
biasiswa, itu isu penindasan terhadap rakyat Malaysia,” katanya secara spontan
dan ikhlas.
[Makalah
ini ditulis pada 12 Disember 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 17 Disember
2012. © Uthaya Sankar SB
2012. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]