Monday, 8 February 2010

Ingin

Situasi 1
.

Pemanggil: Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada kakak saya di Seremban, abang saya di Kota Kinabalu, kawan saya di Terengganu, kekasih saya di Arau dan adik saya di Senai.

.

Pengacara Radio: Ya, silakan.

.

Pemanggil: Eh?

.
.

Situasi 2

.

Guru: Cikgu ingin meminta kamu semua supaya jangan bising.

.

Ketua Kelas: Ya, silakan, cikgu.

.

Guru: Eh?

.

.

Situasi 3

.

Penceramah: Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memaklumkan kepada tuan-tuan dan puan-puan bahawa buku terbaru saya akan berada dalam pasaran minggu depan.

.

Moderator: Ya, silakan, tuan.

.

Penceramah: Eh?

.

.

Situasi 4

.

Ahli Politik: Saya ingin memberi jaminan kepada anda semua bahawa kami akan membela nasib rakyat.

.

Rakyat: Ya, silakan, YB.

.
Ahli Politik: Eh?

1 comment:

  1. Jawapan-jawapan standard saya untuk situasi sebegini bukanlah "ya, silakan" tetapi "tidak boleh".

    Mwahaha!

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!